Evalueringen af første halvdel af sæsonen:
Vi har nu spillet 19 Serie A kampe... Altså mødt alle en gang. Dette er vores reelle nytår. Klubben fylder 125 om 3 dage, som vel er den bedste markering... Herfra starter 2025.
Elendig afslutning på "året" med derby-nederlag, men vi var ramte af vores kendte begrænsninger. Det er utroligt, at det først har kostet os nu.
Forventninger og deres indfrielse (fra sommer til nu):
Vi har 35p i 19k (1,84 p/k) i Serie A og ligger nummer 4.
Det kunne dog havde været 2p/k og stadig i hælen på top3, hvis vi havde vundet det derby...
Dog kan 5 og 6 hente os, når de også når 19p (i teorien - Juve møder Atalanta, Fiorentina mangler Inter), mens 7 og 8 kan nå indenfor hhv. 1 og 2 point af os (de mangler dog en intern kamp, så kun en af dem kan komme så tæt på). Top3 er væk i mesterskabskampen, og det kan blive en hård kamp om den sidste CL-plads. Eller måske de sidste 2 pladser, da Italien igen ligger godt til en top2 placering i UEFA Koeffienten. Inter har også reelle chancer for at vinde CL, mens EL ikke er afgjort... Vi skal nok håbe en del på, at riomma ryger ud af EL hurtigt, for det er deres eneste reelle vej til CL.
Vi har 2,67p/k i EL og ligger nummer 1. Vi bør være sikre på top8, men den er der vist ikke helt matematisk. Del næstbedst forsvar med 3 mål imod i 6k (0,5 /k). Delt tredjebedste angreb med 14 mål i 6k (2,33 /k). Det er helt vildt, hvor lidt vi har lukket ind. Jeg er meget kritisk overfor Mandas på indlæg, men i 6 kampe har han lukket 0 mål ind i 2 kampe, og 1 mål ind i 4 kampe (det er inklusiv et mål lukket ind i Coppa imod Napoli og så de sidste 5 EL-kampe)....
Vi er videre i Coppa efter at slå en af mesterskabsfavoritter ud...
Min ambition er 1,75p/k for sæsonen i Serie A, men jeg havde haft det okay med alt over 1,5p/k lige nu.
Bare vi lå i den øverste halvdel af EL og kom videre til playoff, så ville det være okay med mig.
Jeg havde ikke grædt snot over at ryge ud til Conte-Napoli i Coppa...
Dette var en transitsæson for mig, hvor Baroni skulle genopbygge holdet. Vi var vel allerede genopbygget end gang i september. Så al kritisk af Baroni herunder skal tages udfra et ønske om at tage et skridt videre. Ikke som en kritik overordnet af alt det, som er opnået. Reelt, så mener jeg heller ikke, at noget af problemerne er Baronis skyld, men i stedet handler de om, at han har en alt for snæver trup at arbejde med.
Jeg ser lidt på Baroni, som jeg ser på Taty, Noslin, Tchaouna, Isaksen, DB, Guendouzi, Rovella, Tavares, Pellegrini, Romagnoli, Gila og Mandas... Det er virkeligt godt, men der er endnu mere potentiale, og der mangler noget erfaring på de største scener.
Vi har virkeligt imponeret og overrasket i EL. Europæisk erfaring plejer at være afgørende, og her er det virkeligt imponerende, hvor meget plads Baroni har givet Pedro. Typisk vil en ny træner måske være lidt nervøs for, at en spiller som har vundet alt måske bare tager over, men her ligner det, at har Baroni bare set, at Pedro ved, hvad der skal gøres i Europa, og så lyttet og fulgt hans tilgang.
Den ydmyghed, at både Baroni og Pedro udviser er noget helt specielt. Det viser en særlig motivation for at udrette noget. Og dette smitter af i hele truppen.
Problemet er bare, at vi ikke vælter rundt i erfaring.
Dette var vist kun derbydebut til Tavares og DB fra start; Dia og Tchaouna fra bænken; samt lidt minutter til Noslin...
Vi har dog ikke Immobile, FA, LA og Cataldi længere... Spillere som netop vidste, hvordan man scorede i et derby.
Vecino og Castrovilli burde også havde bidraget mere med deres kendskab til det italienske spil, men har været uheldige med deres skader. Ikke overraskende uheldige, men stadig uheldige.
Top8 og hvor vi er nu:
Vi har nu været igennem vores eksamener med kampe imod top3, derby og Napoli i Coppa. I Coppa viser vi, at vi har reel har en god bænk. Jeg kan ikke huske sidst, at vores bænk har set så godt ud.
Vi har 3 som kan spille pladsen på toppen, mens Tchaouna også burde kunne det, men har ikke været brugt der endnu.
Vi har 5 muligheder på 2 wings.
3 muligheder på 10'eren (nej, jeg regner ikke Castrovilli med - og heller ikke Vecino på nogen pladser - de er begge færdige i klubben i mit hoved).
Vi har i teorien 7 muligheder til vores backs (Hysaj, Patric og Gila med).
Og vi har 2 gode keepere.
Dog har vi kun 7 muligheder til både centerforsvar og centralt midt. 7 muligheder til 4 pladser. DB og Gigot er også spillere, som ikke altid har en god dag, mens Patric nærmer sig Vecino niveau af skader.
Vi har en rigtig god bænk på mange pladser, men den centrale defensiv er presset, og det gør, at mange offensive spillere skal ned i mere defensive roller, hvor de så bliver mere trætte og bruges op.
Men vi har behov for, at Dia og DB ikke skal spille 10'er (Fazzini som erstatning for Castrovilli - eller at Dia kun spiller 10'er, og så skal vi have en angriber), at der er bred dækning på den defensive midt (Casadei og/eller Prati til at dække hullet i bredden, når Vecino er skadet) og at vi har mere dækning i centerforsvaret (Coppola til at dække hullet i bredden, når Patric er skadet). Og dette er alt sammen uden at fjerne spillere fra truppen (udover Hysaj ind for Castrovilli).
Og så kunne vi helt reelt også godt brug Cancellieri eller Sana Fernandes i den offensive bredde. Vi skal kunne skifte 3 angribere ind, som ikke er småskadede, men vi har kun 7 spillere lige nu til 3,5 pladser, så 1-2 skader/karantæner, og vi har problemer.
Vi har nok begået fejl i at leje Ruggeri og Sana Fernandes ud i stedet for at holde på dem i primavera, hvor de så også fik et løfte om seniorspilletid.
Vores eneste reelle seniorløsninger på primavera er nok Bordon (CB/DM) og Milani (VB), men Bordon har bare ikke et niveau til, at vi tager chancen, hvis det ikke er kritisk. Dog skal det i forhold til Coppola siges, at vi har en del store centerforsvar på primavera, og der er Ruggeri på lån i Salernitana, som er lidt mere end Gila/Patric størrelse.
Hvorfor ævler jeg nu igen løs om truppen?
Vores mangler truppen kostede os, da det betød mest.
Vi startede vores kampe imod top8 med 1p hjemme imod Milan (Tavares reddede vores røv), tabte 2 udekampe pga. defensive fejl (de straffe i Firenze kunne Tavares og Guendouzi havde undgået, hvis de lyttede efter, når det blev forklaret at vindstød giver straffe i Serie A denne sæson).
Kernen her var dog, at det kunne blive til meget mere, og mellem de kamp og helt til slutningen af November vandt vi alt andet i ligaen.
Vi var vel også lidt heldige imod Bologna, at de lavede samme fejl, som vi lavede imod Juventus.
Så kom eksamenerne: Napoli, Inter, Atalanta og derby (ikke top8, men derby er derby - og det er nok snart top9, for riomma henter nok snart Udinese) på 5 weekender. Vi fik sejren i Lecce i midten af det hele, men ellers blev det til 4p i 4k... Og nok reelt 4p, at vi skal være glade for.
Dette primært, da vores manglende kvantitet viste sig. Ikke manglende bredde, vi har fin bredde i den forstand, at folk på bænken er på niveau med starterne. Det er dog bare det, at vi har ca. 20-25 spillere, hvor vi skal bruge 25-30.
Imod de 8 andre hold relevante (i hvad der nok snart er top9)... Har vi hentet 8p... Dropper vi roma ser det pænere ud... Dropper vi Bologna gør det ikke... Tænker vi i de klassiske top8 (riomma ind, Bologna ud), så er det 5p i 7k...
I de omvendte kampe skal vi til San Siro x2. Imod Inter skal vi nok bare ikke få for mange skader og kort... Eller måske gå efter en overraskelse? De har måske allerede vundet mesterskabet i r37 og forbereder sig på en CL-finale. Imod Milan skal vi nok gå efter et point og se derfra. Til den til har Conceacao haft et par måneder. Det er lige før den første EL-kamp efter gruppespillet (jeg har svært ved at se os slutte andet end top8).
Lige efter de 2 kampe kommer Bologna ude, som kan blive lidt bøvlet.
Napoli slog vi x2, og dem har vi hjemme om 1,5måneder, hvor de måske stadig er til at tage point fra. Coppa kan ligger deromkring dog...
Fiorentina-hævnen på Olimpico er lige om hjørnet. Juventus-hævnen (hjemme) er dig først i r36...
Hjemme-derby ligger mellem de 2 EL 1/4 finaler, så vi skal gerne have riomma til at nå så langt, før de ryger ud. Ellers har de nok igen en lidt for stor fordel. Vi har nemlig også Atalanta ude lige før den første af de 2 EL 1/4 (jeg tror på, at vi når videre, men nu må vi se).
Vi har tabt i Torino, Firenze og ude-Derby, men vi har kun tabt til Inter hjemme. Af 9 hjemmekampe er det 6 sejre (Bologna), X imod Atalanta og Milan og så nederlag til Inter.
Kernen er, at Inter og Atalanta ud er lottokuponer for os. Intet at forventet.
Milan og Bologna ude er bestemt muligheder for os. Det bør være noget, at vi kan gøre til åbne kampe, men det afhænger meget af forholdene.
Napoli, Juventus, Fiorentina og derby er den slags kampe, at vi nok bør have gode chancer for at vinde. Napoli hvor den kamp ligger, Juventus kan dog være et problem, at de ligger så sent.
Jeg kunne godt se flere top8-9 point in de kommende 19 runder.
Vi har ikke været dårlige, men vi har også været lidt uheldige.
Det skal også bemærkes, at vi kun har tabt point hjemme til hold på tidspunkter af sæsonen, hvor modstanderen troede, at de skulle spille med om mesterskabet (ja, det gjorde Milan nok stadig i runde3).
Og intet hold har forblevet nummer 1 efter at have mødt os (Torino, Napoli, Atalanta - hvis jeg husker korrekt).
Transfersituation:
Jaja, jeg skal nok nå til den kamp...
Det virker til, at vi har en aftale med Fazzini (som erstatning for Castrovilli). Han vil have os, vi vil have ham. Der mangler dog ca. 3mio. mellem os og Empoli. Da vi først er under pres om et par uger til at have skrevet under (Como og Verona bør vi kunne slå i mellemtiden uden nye ansigter), så kan Lotito nok stadig presse citronen lidt.
Jeg er dog stadig meget i tvivl om det er nok. Men det handler nok mere om nogen forlader os.
Hysaj forventer jeg tager Castrovillis plads i Serie A truppen (Fazzini er u22 i den sammenhæng). Og så er spørgsmålet, om vi ser et forår i Vecino eller ej. Hvis ja, så bliver han vel klar om et par måneder... Hvis ikke, så mangler vi en midtbanespiller mere. Casadei er udset som alternativ til Fazzini, hvilket vel er fint i den offensive 8'er rolle. Jeg ved ikke, om Casadei er en god løsning til vores defensive midt. Så hvis vi ikke kan sætte forventninger til Vecino, så kigger vi nok på noget mere defensivt efter en offensiv midt er fundet. Jeg er interesseret i Prati, men vi har vist mere kig på noget u22 i Frankrig...
Udover Castrovilli og Vecino, så er Fabiani og Baroni utilfredse med Gigots attitude, mens Gigot er utilfreds med spilletid. Ismajli kigger vi vist på som free transfer til sommer, som erstatningen, men vil Gigot videre, så kan det blive Ismajli allerede her til Januar. Det ville dog klart være en forstærkning, hvis det var muligt.
Vi kunne også sagtens bruge en tung 9'er (fx Lucca - det vil dog sige Dia's fokus definitivt ville være som 10'er), en u22 CB'er som kan bruges nu (fx Coppola - Gigot ville dog nok smutte så, og så skulle vi hente Ismajli også til at erstatte Gigot) og reelt gå i en tredje enten CM eller offensiv spiller (Orsolini ville være vildt - alle 3 af Fazzini, Casadei og Prati ville også være)... Penge og registreringsmulighederne hænger dog ikke på træerne.
Stod det hele til mig, så fik Empoli Vecino, Castrovilli og Gigot lige nu for Ismajli (køb) og Fazzini (18 måneders lån, hvor der så stadig skal betales noget for obligatorisk køb til den tid). Men jeg tvivler meget på, at Empoli gider den deal. Specielt hvis de skal betale over 5 mio. i løn om året til de 3...
Konklusion:
Fazzini ind (Hysaj ind i Serie A truppen) og Castrovilli ud er nok alt, at der sker. Men der kan stadig alligevel ske mere.
Kampen:
Ja, så kom jeg til det...
Taty har karantæne for for sit røde kort... Nok i mere end denne kamp... Forhåbentligt er det ikke 3 dage, for vi skal bruge ham imod Fiorentina.
Gila og Zaccagni har karantæne per gule kort.
Vecino er ude til omkring slutningen af februar
Patric kan jeg ikke blive klog på.
Pedro er måske klar til at være indskiftningsbar fra bænken (det var han ikke i derby), dog regner jeg ikke ham i spil til startopstillingen eller taktiske planer. Det er en nødløsning, som nok ikke kan bidrage med mere, end Noslin i derby...
Noslin... Castrovilli... Lazzari...
Jeg ved ikke, om nogen af dem er klar til at starte.
Jeg foretrækker dog andre til både Castrovilli (enhver) og Lazzari (Marusic og Hysaj), mens Noslin kun skal starte, hvis andre ikke kan. Han skal rettere komme ind på toppen efter 45-70min.
Mandas spiller EL denne sæson, og jeg ser ham gerne lejet ud i næste sæson til en klub i 10.-15.-plads segmentet af Serie A, så han kan få samme oplevelse, som Carnesecchi fik på sit lån med fast spilletid i Serie A over en sæson. Der skal vel på et tidspunkt rejses tvivl om Provedel, men for mig at se, så er det til sommeren 2026 og ikke før. Provedel er lidt faldet i niveau synes jeg, og jeg ved ikke, om han stadig skal være garanteret starter i 2026... Til næste sæson er det dog stadig ham. Hvor jeg så gerne vil hente en ny reservekeeper, som fx Vasquez i Empoli, som vi så kan bruge i Europa til næste sæson (hvis det er ender med EL/ConL), og så vi kan lave en 3-vejs-evaluering til sommeren 2026.
Så det er stadig Provedel, men jeg synes godt, at han kunne havde taget en af de 2 mål i derby. Den tåhyler var ikke umulig at holde (60-80% på, at han burde havde stoppet målet), og Pellegrinis skud var heller ikke ren-totti (ca. 20% på, at han burde havde stoppet målet).
Gigot er ikke populær for tiden, så Gila og Romagnoli er ikke truet centralt.
Back er vel stadig Marusic og Tavares... Hvis de ellers begge er 100%. Hysaj og Pellegrini er bestemt også muligheder. Målene imod os i derby opstod centralt, ikke ude på backs... Det giver vel genvalg.
Rovella og Guendouzi er selvskrevet. Det eneste alternativ er DB, som ikke imponerede i derby.
DB har jeg allerede pillet ud for sin dårlig kampindsats, og det samme gælder Isaksen. Med kampindsats, så mener jeg ikke, at de nødvendigvis spillede dårligt (det gjorde de også), men at de ikke gik hårdt og hensynsløst nok ind i duellerne. De skal genoptjene retten til deres spilletid.
Derfor er det Tchaouna i højre.
Problemet er så, at hvis Taty og Zaccagni er helt ude. Mens Pedro nok ikke kan spille og Noslin nok ikke kan starte... Hvad er der så tilbage?
Dia på toppen, ja...
Og...
Er det så igen DB som offensiv midt og denne gang Isaksen i venstre?
Det er fanme sørgeligt, hvis vi er tvunget ud i sådan en løsning... Så jeg håber virkeligt, at Pedro og Noslin bliver friske.
Forventet opstilling:
Provedel
Marusic - Gila - Romagnoli - Tavares
Rovella - Guendouzi
Tchaouna - Pedro/DB - Noslin/Isaksen
Dia
Og med så mange skader og karantæner offensivt, samt DB er alvorligt relevant til den offensive, så står vi igen med 0-2 meningsfyldte offensive udskiftninger.
Det er ikke utænkeligt, at vi starter Nuno Tavares som venstre wing... Det er slet ikke utænkeligt. Lazzari i højre er dog måske utænkeligt. Dette ville dog være et interessant angreb at prøve:
Lazzari - Tchaouna - Tavares
Dia
Jeg tror bare ikke på, at Baroni tænker sådan... Jeg tænker bestemt sådan. Den assist Tchaouna lagde til Pedro i Amsterdam viser helt bestemt, at han har overblikket til at spille inde mere centralt. Jeg bestemt frisk.
For så har vi netop DB, Isaksen, Noslin og måske Pedro til at sætte ind... Så har vi reel kampbredde.
Forhåbet opstilling:
Provedel
Marusic - Gila - Romagnoli - Pellegrini
Rovella - Guendouzi
Lazzari - Tchaouna - Tavares
Dia
Dem:
Como tabte kun 2-0 i Milano til Inter. De slog riomma og Lecce hjemme med 2-0, og ellers før det var der ingen sejre i 9 kampe. Hvis man fraregner Inter (og det gør jeg), så er det ubesejret i 4 kampe.
Grundlæggende fik de 8p i sæsonens første 5 runder, og så 8p i de sidste 5 runder... Og så 2p i runderne i mellem...
Eller det er når jeg ignorere Juventus i runde1, hvor Nico Paz ikke var ankommet endnu.
For Como har ikke vundet en kamp uden mål eller assist fra ham.
Faktisk har de 4p i 4x uafgjort som de eneste point i kampe, hvor han ikke har skabt eller scoret et mål.
Dette er gennemført deres stjerne, og hvis vi lader ham leje Dybala imod os, så taber vi også denne kamp.
Paz skal lukkes ned. Og når det er sket, så skal vi selv lave vores mål.
Como har ikke scoret mere end 2 mål side deres 3-2 sejre i runde 5 og 6. De har dog scoret 2 kasser i deres 3 sidste kampe (udover deres 2-0 nederlag til Inter i Milano, som jeg igen er ligeglad med).
Goldaniga har karantæne i forsvaret, men ellers har de vist alle klar. Dossena tager vist også bare over for Goldaniga uden noget større problem.
Udover Paz offensivt så har de også en del interessante spillere, som kan lave noget afgørende. Belotti, Cutrone, Strefezza....
Vi skal ud og knække dem, som vi gjorde sidste, hvis vi vil vinde denne kamp.
De roterer vist en hel del på midtbanen og har ikke fundet en klar primær løsning, hvilket så peger på, at Guendouzi og Rovella nok burde kunne styre dem. Men de har nok nok at se til med at stoppe Paz, inden at han kommer op i tempo.
Vi bør dog have defensiven til at stoppe dem, samt offensiven til at straffe dem.
Vi har dog kun scoret 5 mål i vores sidste 6 Serie A kampe (og hentet 7p)... Vi har scoret 1 imod Atalanta i de sidste 3...
Så vores offensiv skal altså til at tage sig sammen.
Como har omvendt 8p i 6k... De har også spillet imod riomma og Inter, hvor de spillede imod Fiorentina, hvor vi har haft Napoli og Atalanta. De slog Lecce, vi slog Lecce. De fix X imod Monza og Venezia, vi tabte til Parma.
Som i Lecce, så er intet sikkert på forhånd.
Enhver arrogance vil blive straffet.
De har også 1-5 på deres hjemmebane at hævne...
Og vi er trætte, brugte og småskadede hele vejen rundt.
Det burde være nemt det her... Men det er det ikke.
Enten er Inter-Atalanta-DERBY et kæmpe wake-up call, som skal svares lige nu. Ellers så er vi helt reelt i formkrise.
Fabiani:
Køb nogle spillere, tak!
Det er snart om Tchaouna som 10'er og DB i venstre... Det kan blive noget af et taktisk eventyr, at vi skal på.
Det kan også blive til Pellegrini, Lazzari og Gigot i forsvaret.
Så noget i denne stil:
Provedel
Lazzari - Gigot - Romagnoli - Pellegrini
Rovella - Guendouzi
Isaksen - Tchaouna - DB
Dia
Og så vel Bordon, Hysaj, Marusic, Tavares (ikke 100%), Basic og Noslin (ikke 100%) på bænken... Der er 4 pladser tilbage, som ikke er i forsvaret eller på mål... Bordon er vist lige så meget DM, som CB, mens Marusic og Hysaj vel også kan spille en DM tilnøds (det samme som, at de også kan spille CB).
Dog bliver jeg pænt skuffet, hvis vi fortsat ikke udtaget primaveraspillere, hvis vi ellers ikke kan udfylde bænken. Jeg ved godt, at de ikke er særligt gode, men de bliver heller ikke bedre, hvis man slet ikke vil bruge dem.
Jeg kørte ikke mere rundt i vores jubilæum, da der ikke er meget at fejre lige i dag. Det skal nok komme på torsdag.
Vi vandt mesterskabet efter at have tabe første derby med 4-1... Sidst der var en 25års rotation...
Jeg håber dog virkeligt, at de tosser på kontoret i Formello har en fødselsdagsgave klar i form at en signing...
Vi mangler kvantitet, så vores kvalitet kan få hvile.