Serie A kampene er nu fastlagt, der mangler bare endelige tidspunkt (i ved, TV-rettigheder osv.)
Her er Lazios kampe:
Venskabskampe:
Auronzo:
16. jul vs CS Auronzo
20. jul vs Primorje
23. jul vs Triestina
26. jul vs NK Bravo
Away:
3. aug 20:30? vs Aston Villa
8. aug vs Barcelona
Serie A og CL (vi bør ikke træde ind i CI før i januar 2024):
Punkform er Serie A weekender, tomme midtuger er markeret med en streg.
Alle datoer markere blot den relevante midtuge eller weekend.
20. aug: Lecce-Lazio, 20:45 (fastlagt)
-
27. aug: Lazio-Genoa, 20:45 (fastlagt)
CL Group Stage Draw: 31 August 2023
2. sep: SSC Napoli-Lazio, 20:45 (fastlagt) **
-
(*) (Landholdspausen)
-
16. sep: Juventus-Lazio, 15:00 **
CL Matchday 1: 19/20 September 2023
24. sep: Lazio-Monza
27. sep18:00Lazio-Torino (Serie A midtuge - vist den eneste denne sæson, lige nu)
1. okt: AC Milan-Lazio **
CL Matchday 2: 3/4 October 2023
8. okt: Lazio-Atalanta *
-
(*) (Landholdspausen)
-
22. okt: Sassuolo-Lazio
CL Matchday 3: 24/25 October 2023
29. okt: Lazio-Fiorentina *
-
5. nov: Bologna-Lazio
CL Matchday 4: 7/8 November 2023
12. nov: Lazio-Roma *** DERBY ***
-
(*) (Landholdspausen)
-
26. nov: Salernitana-Lazio
CL Matchday 5: 28/29 November 2023
3. dec: Lazio-Cagliari
-
10. dec: Verona-Lazio
CL Matchday 6: 12/13 December 2023
17. dec: Lazio-Inter **
-
23. dec: Empoli-Lazio
-
30. dec: Lazio-Frosinone
Supercoppa Italiana (4 hold i Saudi Arabien)
Januar 04: semi vs. Inter
(Januar 08: Finale)
(7. jan: Udinese-Lazio)
- (coppa?)
14. jan: Lazio-Lecce
- (coppa?)
21. jan: Torino-Lazio
- (coppa?)
28. jan: Lazio-SSC Napoli **
- (coppa?)
4. feb: Atalanta-Lazio *
- (coppa?)
11. feb: Cagliari-Lazio
CL 1/8 m1? / EL play off m1 ?
18. feb: Lazio-Bologna
CL 1/8 m1? / EL play off m2 ?
25. feb: Fiorentina-Lazio *
- (coppa?)
3. mar: Lazio-AC Milan **
CL 1/8 m2? / EL 1/8 m1 ?
10. mar: Lazio-Udinese
CL 1/8 m2? / EL 1/8 m2 ?
17. mar: Frosinone-Lazio
-
(*) (Landholdspausen)
-
30. mar: Lazio-Juventus **
- (coppa ? - kunne nemt være coppa semi 1, hvis stadig i 3 turneringer)
7. apr: Roma-Lazio *** DERBY ***
CL/EL 1/4 ?
14. apr: Lazio-Salernitana
CL/EL 1/4 ?
21. apr: Genoa-Lazio
- (coppa ? - kunne nemt være coppa semi 2, hvis stadig i 3 turneringer)
28. apr: Lazio-Verona
CL/EL semi ?
5. maj: Monza-Lazio
CL/EL semi ?
12. maj: Lazio-Empoli
- (coppa finale 15/3 ?)
19. maj: Inter-Lazio **
EL Finale 22/5 ?
26. maj (er der ikke noget særlig ved denne dato?): Lazio-Sassuolo
CL Finale 01/6 ?
P.S.: Din mor er et pænt layout, jeg copy-paster bare og retter lidt til.
Analyse af sæsonen 2023-24:
Vi starter med Lecce ude og Genoa hjemme. Kampe vi nemt kan smide point i, da vi nok ikke er helt igang.
Derefter rammer Napoli ude, hvilket bliver vores første styrkeprøve. Det er nok en kamp, at vi taber, men derefter har vi 2 uger (landsholdspause) til at finde ud af, hvordan vi slår Juventus ude.
Juventus ude er starten på efterårshelvedet, hvor vi har 4 weekender med midtugekampe imellem alle 4, så det er 7 kampe på ca. 3 uger. Juventus ude, CL, Monza hjemme, Torino hjemme, Milan ude, CL, Atalanta hjemme.
Disse 7 kampe vil dog også sige en hel del om vores sæson. Vi har Napoli, Juventus og Milan ude indenfor de første 7 runder af Serie A (9 kampe af sæsonen) og de første 2 CL gruppekampe. Kan vi komme okay ud af det, så bliver det grundlæggende kun bedre derfra.
Efter en landskampspause, så har vi 6 kampe over 4 uger, 4 weekender i Serie A, 2 midtuger i CL. Og vi slutter efter 4. CL-gruppekamp med sæsonens første DERBY. Igen et godt sted til at gøre status. CL gruppe vil herefter være i sin slutspurt, vi er 11 kampe inde, og vi har lige spillet derby. Og så har vi igen en landsholdspause til at træne i 2 uger.
Derefter er der grundlæggende "nemme" Serie A-kampe i weekenderne indtil CL gruppen er afgjort, og så en halv uge efter sidste CL gruppekamp har vi Inter hjemme. Hvilket igen er et godt sted at gøre lidt status inden et par "nemme" kampe over Jul og Nytår.
Det nye år starter 4. januar med revance (for et af holdene) imod Inter i Saudi Arabien til Supercoppa.
Herefter er det bare Serie A stort set hver weekend (udover en weekend midt i marts med den sidste landsholdspause), og så Coppa og forhåbentligt CL i midtugerne. Det kan nemt ske, at kampen imod Udinese (weekenden af d. 7. januar) rukkes til en midtuge senere, men ellers skulle der ikke være nogen midtugekampe i Serie A i foråret 2024.
Personlig konklusion:
Vi har en snævre trup og mange konkurrenter, og derfor er det for mig at se en fordel, at vi har så mange svære kampe tidligt, hvor programmet er presset, da vi er friskere til at holde til det. Jeg synes faktisk, at dette program ligger rigtigt godt for os.
Datoer, hvor vi kan gøre status over, hvordan det går:
9. oktober
Efter 8 runder Serie A og 2 runder CL
Før landsholdspause
Forventning: 16p i Serie A (stadig, selvom vi spiller imod Napoli U, Juventus U, Milan U, Atalanta H)
Forhåbning: 4p i CL
13. november
Efter 12 runder Serie A, 4 runder CL og derby
Før landsholdspause
Forventning: 24p i Serie A (også selvom vi også har haft Fiorentina H og riomme H)
Forhåbning: 8p i CL og derby-sejr
9. januar
Supercoppa overstået, CL-gruppe afgjort, 19 runder af Serie A spillet
Dette er reelt halvejs i sæsonen, herefter starter Coppa Italia også for os
Forventning: 38p i Serie A
Forhåbning: videre i CL og vundet Supercoppa
Bayern... I CL... Hvis vi kan vinde den, så kan vi vel vinde CL, og det er vel nok den eneste måde, at vi spiller CL til næste sæson. Og spiller vi ikke CL, så vil jeg hellere være fri for EL og ConL.
Så 100% fokus på disse kamp, om vi kan vinde eller ej.
1/8s Coppa Italia
5. December, 21:00
Lazio-Genoa
(Efter sejren over Sassuolo ude I Serie A runde 9)
Serie og CL regnet sammen:
3 sejre i træk.
12p i 5k.
14p i 7k.
17p i 11k dog, da vi i de første 4 kampe tabte 3 og vandt en.
Serie A: 13p i 9k.
Champions League: 4p i 2k. Som det skal være.
Grundlæggende vil det sige, at vi stadig mangler 5p i Serie A fra de første 4 kampe. Disse kan blive svære at hente, da det skal være udover, at vi henter 2p/k. Fx ville alt være, som det skulle, hvis vi vandt 5 kampe i træk i Serie A.
Vi er dog lige nu på rette vej med resultaterne, og spillet på banen er vokset til dette punkt.
Vi har rotationsmuligheder på alle pladser (udover på mål).
Det vil dog skal forholde os til er, at vores dårlige start kan være som 17/18, hvor det ikke var nederlaget til Inter i sidste runde, som gjorde, at de tog 4.-pladsen fra os, men vores X imod SPAL i første runde. Vi kunne ikke forvente en sejr på udebane i Milano, men vi kan forvente 3p hjemme imod SPAL.
Lidt som denne sæson, så skulle vi havde hentet 3p hjemme imod Genoa i anden runde. Alt andet har en forklaring omkring lokation (udebane/hjemmebane), modstanders form (her tænker jeg på, at Lecce ikke bare spillede godt imod os), modstanders styrke, vores form (Monza) m.m.
Vi bliver ikke rige af det her, men det kan (som artiklen nævner) gøre, at denne handling vil blive husket, når vi og riomma anmoder om byggetilladelser på vores egne stadions.
Og selvom vi måske ikke får noget ud af det her, så hellere dette på maven end nogen meningsløst. Vi er en romersk klub og naturligvis skal vi støtte Rom, som Rom støtter os.
Som forventer alle steder, og så er Basic med på bænken.
Også her:
Og her:
Fares er ikke udtaget i nogen kampe, eller nogen anden, som kunne være i overskud.
Imod Genoa var Sana Fernandex taget med fra primavera.
Det peger tydeligt på, at Basic er en del af truppen for den kommende sæson. Og det passer vel egentligt fint, da han så er bonusbredde. Som Mandas, Gonzalez, samt diverse centerforsvar og angribere fra primavera. Det dækker faktisk et relevant hul, og hvis Vecino ikke snart tager sig sammen, så er Basic måske at foretrække.
Jeg ved godt, at Basic lidt får Muriqi-behandlingen, og at han i forvejen er presset mental i at finde stabilitet og præcision, men for mig er det tydeligt, at der er potentiale og niveau nok til at være 7.-valg til en af de 3 pladser på midtbanen. Specielt når vi ingen relevante talenter har i spil til at støtte seniorholdet.
Er der nogen der ved hvornår billetterne til kampen mod Atlético kommer til salg?
CL kampe fastlagt:
19sep: Lazio vs Atlético Madrid (21:00)
04okt: Celtic vs Lazio (21:00)
25okt: Feyenoord vs Lazio (18:45)
07nov: Lazio vs Feyenoord (21:00)
28nov: Lazio vs Celtic (18:45)
13dec: Atlético Madrid vs Lazio (21:00)
Analyse:
Det kunne ikke være bedre.
Atletico away er den sværeste kamp, og den har vi på et tidspunkt, hvor Atletico måske allerede er videre som gruppevindere. Derfor bliver den kamp nemmere, end hvis den var tidligere.
Celtic away er den kamp, hvor der er størst chance for et kollaps. Der er store forventninger på os, men på en svær udebane. Den store forskel vil være, hvis denne er om vinteren (eller slut-november), da Glasgow er så meget længere mod nord. I de sidste runder tilvender spillerne sig større forskelle i klima, og derfor er det endda en fordel for os, at det kan være overraskende varmt for Celtic-spillerne i november. Fodbold i 2023 spilles på marginalerne, og dette er igen en marginal fordel for os.
Vi starter ude imod Feyenoord. Den klub af de 2, som kan lærer fra den første kamp, og så implementerer, hvad de har lært, på hjemmebane, har fordelen.
Det er ikke et tegn på optimisme, at jeg siger, at "det kunne ikke være bedre". Det her er ordret og objektivt det perfekte program for os.
I første kamp kan vi overraske Atletico i Rom, inden at det (på papiret) bedre hold kan forberede sig optimalt.
Første kamp er dog en kamp, hvor vi bedst kan tåle et hjemmebanenederlag, og så følges den af kampen, hvor der er størst chance for et dårligere resultat end forventet.
Det vil sige, at vi kan stå efter 2 kampe med de 2 chok-nederlag, og derfra kan vi løfte vores niveau.
Vi har også de 2 kritisk vigtige kamp at vinde i runde 4 og 5, hvor vi kan knække vores direkte modstandere i kampen om andenpladsen, og vores mange nye kan være bedre spillet ind.
Der er altid en fordel at være presset til at levere tidligt, og så at det bliver nemmere senere, da presset ikke føles mindre, men sværheden falder.
En stigende sværhed gør, at der aldrig er en følelse af stabilitet eller kontrol. Og hvis vi er videre efter 4 runder i denne gruppe, så er det fordi, at vi har leveret og vokset.
Vi kan med denne kampkalender have 0p efter 3k og stadig gå videre.
Kiggede på TM...
Atletico er nærmest konsekvent 15mio mere værd end os spiller for spiller.
Deres snitværdi er over dobbelt vores.
Udover Porto så var der bare ikke nogen i pot2, som ikke er over vores niveau.
Og i det mindst slap vi for Real eller noget engelsk.
Atletico vurderes på niveau med Milan og Inter, og derfor er de ikke umulige at spille imod.
Feyenoord er ca. 5 mio. under os blandt de bedste spillere, men i samlet snit af truppen, så er vi kun ca. 2 mio. over dem.
Sevilla er angiveligt helt nede på 200mio. også, men Feyenoord har et ungt hold med meget potentiale. De kan spille en del både over og under niveau.
Young Boys er bunden af pot4. Røde Stjerne og FCK er mindre værd, men eller så kommer Antwerpen, som har en del mindre UEFA erfaring end YB, og så er der et lille spring til Celtic på 120mio.
Celtic har Joe Hart på kassen. Ellers bed jeg ikke særligt mærke i nogen.
De er vel som de plejer, altså et stærkt og arbejdsom kollektiv, som bæres frem af deres fans på hjemmebane.
Atletico er på ca. 520 mio.
Vi er på ca. 270 (295 med Guendouzi)
Feyenoord på 210
Celtic på 120
Der er ingen nemme kampe, men vi kan bestemt ikke klage over en sådan gruppe.
Specielt fra pot3.
Hvor vi måske trak nemmere modstandere trak vi dog kendte og svære aways i Feyenoord og Celtic.
Atletico er favorit, vi er på niveau med Feyenoord, og Celtic kan hente 9p hjemme. Feyenoord har også en potentiel 9p-hjemmebane.
Intet er sikkert for nogen.
Jeg håber, at vi starter i Madrid.
Så Celtic hjemme, og så Feyenoord ude, F hjemme, C ude, AM hjemme.
Hvis nu AM er videre efter 5 kampe, så er dem, i Rom, i sidste runde, bedst. Celtic vil jeg gerne slå, og hvis vi skal overtaske Feyenoord, så skal det helst være i Rotterdam først.
Jeg glæder mig virkeligt til, at kampene er på plads (senest lørdag morgen).
Feyenoord (8 i pot1), Atletico Madrid (5 i pot2), og Celtic (4 i pot4).
Pot2 har ingen nemme modstandere, men på papiret er Feyenoord klar den nemmeste mostander i pot1, og vi har slået dem før.
Grundlæggende rammer vi midt i, og så er der Atletico. Dog så er Celtic og Feyenoord hold, som kan spille på niveau med os.
Vi har ingen sikre udebanepoint, vi skal godt nok passe på med ikke at dumme os igen, som sidste år.
Inter har med Benfica, Salzburg og Sociedad en ret nem gruppe vil jeg mene.
Milan har det dog lige omvendt med PSG, Dortmund og Newcastle.
Napoli får en spændende gruppe med Real, Braga og Berlin.
Her burde de have erfaringen til at kunne gå videre med Real.
CL lodtrækning om få minutter.
Feyenoord, Porto og Antwerpen ser vel meget godt ud som en gruppe.
Jeg forstår ikke deres (nye?) underlige pot1 regler.
Truppen som tog til Lecce:
Portieri: Adamonis, Furlanetto, Provedel;
Difensori: Casale, Gila, Hysaj, Lazzari, Patric, Marusic, Pellegrini, Romagnoli;
Centrocampisti: Basic, Cataldi, Kamada, Luis Alberto, Rovella, Vecino;
Attaccanti: Castellanos, Felipe Anderson, Immobile, Isaksen, Pedro, Zaccagni.
Dette er vores stærkeste 23, at sende til en kamp. MA er skadet, men jeg ville stadig ikke udtage ham.
Jeg har valgt at sætte en streg under 3 spillere, som jeg mener kan muligvis være for svage til vores behov på kort sigt.
Både Gila og Basic har potentiale til at blive gode spillere for os, og kan sagtens begge lejes ud for at vokse, eller evt. salg med tilbagekøb el. lign.
Adamonis kan jeg ikke blive klog på, hvorfor er han stadig i klubben? Er han faktisk god nok? Hvorfor spiller han så ikke for Litauen? Eller kræver et skifte, så han kan få landsholdsspilletid?
Derfor kan jeg ikke se, at han skal prioriteres over Furlanetto. Er der plads i truppen, så kunne vi også hente en 3. keeper på free transfer i september eller senere, men jeg kan ikke se, at de skal være nødvendigt lige nu.
Pointen er, at vi faktisk har en fin trup. Der er et hul på reservemålmanden, men lige nu vi har kun to weekendkampe tilbage resten af måneden, så no rush. Dog ville Sepe give god mening imo. Specielt når han i weekends kamp ikke engang var valgt som en top3 keeper til at blive udtaget.
Kernen er dog, at vi for en gangs skyld virker til at have en sammenhængende trup, og vi blot har 3 steder, at vi kan forbedre meningsfyldt, som vi kan arbejde videre med i de næste ca. 1,5 uger til markedet lukker. Og ingen af de huller er i nærheden af startopstillingen.
TV-kampe er på plads for de første 4 uger af Serie A
Runde 1: 20/08/2023 (Søndag), 20.45: Lecce-Lazio
Runde 2: 27/08/2023 (Søndag), 20.45: Lazio-Genoa
Runde 3: 02/09/2023 (Lørdag), 20.45: Napoli-Lazio
Runde 4: 16/09/2023 (Lørdag), 15.00: Juventus-Lazio
Cataldi er udnævnt til vice-anfører?
Stort og vigtigt. Han er vores egen, og det er kun passende, at han tager over efter Immobile en dag. Og så tager Romagnoli forhåbentligt 3.-pladsen i det hierarki. De 3 nævnte er vores naturlige ledere.