Lad os få lidt orden i det her... Hvis vi kan.
Kernen for mig er:
1) Hvem bliver træner
2) Hvad konsekvenser får dette for Luis Alberto (primært, men måske også andre af den gamle garde)
Spillerne:
Der kører en hel del rygter om, hvilke spillere Sarri havde problemer med, og det kan betyde, at en del af kernen i truppen forlader os til sommer. Specielt Luis Alberto kan jeg ikke se i klubben til næste sæson, og jeg vil ikke blive overrasket, hvis han blive udelukket af truppen for resten af sæson.
Pedro og FA har udløb, Zaccagni har til næste sommer, Ciro er der også noget galt med. Jeg tror ikke, at vi forsøger at holde på nogen af de spillere, udover, at vi gerne vil have nogle penge for Zaccagni, og vi ville ikke sige nej til en smule kompensation for Immobile.
Kamada har måske/måske ikke udløb denne sommer, der har ikke rigtigt være offentlig afklaring omkring hans kontrakt, og spørgsmålet er, om han har det svært ved Rom og Italien, eller han har haft det svært med Sarri.
Vecino og Hysaj har udløb i 2025, og de får en ret høj løn, hvis de ikke spiller, så hvis den nye træner ikke anser dem som startere eller rotation på lige fod med startere (den form for rotation de har haft under Sarri), så er det oplagt, at de skal videre.
Marusic fik aldrig rigtigt en starterløn, og han kontrakt udløber også i 2025. Det vil ikke overraske mig, hvis han gerne vil videre.
Lazzari er wingback, og Inzaghi kan måske/måske ikke bruge ham. Jeg tror ikke, at vi prøver at sælge, men der kan komme et bud.
Guendouzi og Gila er også spillere, at vi gerne vil beholde, men efter, hvad de leverede i CL, så kan vi potentielt sælge dem for SMS penge og købe 2 nye spillere på samme niveau for salget af en. Det her er så et spørgsmål, om vi er villige til at sælge for pengenes skyld. Hvis Tudor bliver træner, så kan det også være, at Guendouzi undersøger alternativer til Lazio. Faktisk er der flere, som kan smutte pga. Sarri smutter. Flere af de nye/nyere spillere (Isaksen kunne blive solgt for CL penge, og hvis vi ikke tror på Taty, så er der ingen wings eller angribere tilbage).
Provedel, Romagnoli og Cataldi anser jeg som lederne til fremtiden. En af dem bliver anfører. Pellegrini kan ikke se skal nogen steder, dog ved jeg ikke med de andre backs (som nævnt), og Patric kan også være CL-penge værd for en 30-årig.
Det er ikke fordi, at vi skifter 20 spillere ud i truppen el. lign., men det er ret uklar, hvem som bliver, og også hvem som bliver kortsigtet og så smutter til januar eller næste sommer.
Valeri er vist også så godt som garanteret at blive hentet på en free transfer til sommer.
Træneren:
Alt peger lige nu på Tudor til og med sommeren 2025. Jeg vil dog gerne vide til hvilken løn. For hvis han fx tjener 1mio. euro om året, så kan han trods alt fyres, hvis noget bedre bliver tilgængeligt, eller det bare ikke fungerer.
Tudor har haft problemer med Guendouzi i Marseilles. Og jeg har fået indtrykket af, at Guendouzi som person er ca. lige så tosset, som hans hår. Så jeg tvivler på, at dette er en god kombination.
Dog fik Tudor en 3.-plads og CL-kval. til Marseilles, som de så har smidt væk denne sæson (ligger lige nu nummer 7 med 9k tilbage og 3p til CL-kval, samt 6p til CL direkte).
Hvis Tudor kommer til en fair løn, så er det ikke forfærdeligt.
Dog, så har vi en meget velfungerende defensiv med 4back+regista. Tudor spillede variationer af 3-4-2-1/3-4-3 i Marseille helt konsekvent (i kan se kamp for kamp på Transfermarkt). Og det er uklart, om vi overhovedet har nogen angribere tilbage til næste sæson. 3-4-3-variationer (primært 3-4-2-1) passer vel Pellegrini, Valeri og Lazzari godt. Spørgsmålet er dog, om Patric og Gila kan tilpasse sig. Patric havde store problemer under Inzaghi. Alternativt, så er Marusic og Hysaj backs i et 3-mandsforsvar.
Så det bliver (denne sæson - hvis ingen bliver udelukket fra truppen og Tudor bliver vores træner):
(Mandas osv. - jeg tror stadig ikke Provedel kommer tilbage denne sæson)
Patric/Marusic - Romagnoli/Casale - Gila/Hysaj
Lazzari/Isaksen - Cataldi/Rovella - Guendouzi/Vecino - Pellegrini/Kamada
LA/Pedro - Zaccagni/FA
Immobile/Taty
Det kan dog ske, at vi giver Kamada og Isaksen bedre roller, hvor vi så er mere kreative omkring reserver på wingbacks.
Omstillingen kan blive svær, jeg tror ikke, at Rovella vil kunne tilpasse sig før til næste sæson. Cataldi har før spillet en sådan rolle, men det kan ende med at Guendouzi og Vecino starter alle kampe centralt. Offensivt kan det også være at Kamada og Isaksen får spilletid. Måske FA på toppen, måske Taty som en af de 2x 10'ere.
Økonomi:
Vi har en del løntungespillere, som kan være på vej ud. Og vi kan meget vel slet ikke havde direkte eller indirekte brugt CL-penge endnu, hvor vi står til at få 60mio. euro. Vi kommer så til at mange noget i Serie A indtægter, hvis der ikke sker et mirakel (nok 10-20 mio., men der kan også være Coppa indtægter).
Samlet går vi en sommer i møde, hvor vi nok har råderum til løn, 50 mio. mere end normalt på bogen, og vi kan stå overfor at sælge en del spillere.
Det er slet ikke umuligt, at vi kan købe for 50-100 mio. euro denne sommer. Dog skal pengene muligvis spredes ret bredt.
En billigere, yngre og mere italiensk trup:
Spiller vi med 4 i forsvaret samt regista, sælger Gila for en formue (40mio.), mens vi henter Vicari, Zappa og Valeri (mine ønsker - vi har ikke brug for dyre løsninger på bænken i forsvaret).
Så er det:
Provedel, Mandas, Adamonis
Lazzari, Zappa
Patric, Romagnoli, Vicari, Casale
Pellegrini, Valeri
Cataldi, Rovella.
Det ligner 40 mio. i transfergevinst (hvis Hysaj og Marusic er til at omsætte).
Samme med 50 mio. ekstra fra præmiepenge.
Isaksen, Cancellieri, Taty, SF, Gonzalez, Crespi, Sulejmani osv. giver et indtryk af, at vi har en god bænk at arbejde med. Taty og Cancellieri floppede måske for Sarri, men ikke nødvendigvis for Lazio.
Basic og Kamada kan være i samme situation. Vi kan faktisk helt reelt have en bredde på plads i forvejen.
Dertil kommer så Guendouzi bliver eller sælges for så meget (man of the match hjemme imod Bayern i CL knock-out er ikke småting), at han kan erstattes af 2 spillere. Vecino har også gjort det godt i CL, og vi kan måske får et symbolskbeløb for ham. Nok til at med løn osv., så er Fazzani til at hente som erstatning.
Zaccagni stod engang til 40 mio. euro, men han har ikke været imponerende, når det galt, han har et år tilbage på sin kontrakt, og så er han nok kun 20 mio. værd lige nu, hvis han skal omsættes hurtigt.
Pointen er dog, at vi kan have en hul trup på plads i alt det der med undtagelse af, at vi har måske op til 100 mio. euro til at købe 3 nye startende angribere (hvis vi ellers spiller med 3 på toppen)
Guendouzi(eller *ny*)/Fazzini
Kamada/Basic
*ny*/Isaksen
*ny*/Taty
*ny*/Cancellieri
Vores situation er ikke håbløs for fremtiden. Sidste vi var i CL, så lå al vores primære værdi i Immobile, FA og SMS, som vi ikke kunne omsætte økonomisk. Vi havde mange spændende spillere, men spillere, som ikke nødvendigvis ville være gode andre steder end for os under den træner på det tidspunkt. Situationen kan anses som en smule ens nu, men forskellen er bare at Gila, Guendouzi og Zaccagni er anderkendte navne i relevante kredse. Hysaj, Marusic og Vecino er også spillere, som folk efterhånden må kende til. Det er ikke bare at al omsættelig værdi ligger i SMS, og den værdi er så høj, at ingen kan betale den efter COVID startede.
Der er ingen drømmekøb i al det her, og det er heller ikke drømmen at spillere som RFM, MA, Basic, Cancellieri osv. måske skal reintegreres, men spiller vi slet ikke i Europa til næste sæson, så har vi faktisk et ret sundt fundament at genopbygge fra.
Og hvem ved, måske kan Zaccagni, FA og Immobile finde sig selv under en ny træner, hvor de 2 første får nye kontrakter, og så fungerer det igen. Måske endda LA? Marusic, Vecino og/eller Hysaj kan måske også tage et år mere, mens vi så bare fylder ud med talenter. Meget afhænger af den nye træner, hans filosofi, og hvordan spillerne har det med ham.
Jeg er fortrøstningsfuld frem imod næste sæson.
Om vi slutter som nummer 17 eller 4...
Luis Alberto:
Jeg håber dog bare, at vi har nosserne til at opgive LA. For han er ikke en positiv indflydelse på sine omgivelser. Og det reflektere negativt på Lotito, at Lotito gerne vil anses som gammeldags konservativ, men samtidig ikke kan gøre op med problembarnet. Han har brug for at vise konsekvens i hans ledelsesstil. Loyalitet og respekt skal belønnes, og Luis Alberto har længe vist intet af de 2.
Problemer er specielt, at Zaccagni ikke er en naturlig teamplayer, så han skal have omgivelser, som er tilpasset til, at alle er seriøse, hvis han også skal være seriøs. Og det reflekterer ufatteligt negativt på vores talenter, hvis de oplever, at LA kan slippe afsted med at opføre sig på den måde. Lotito har tidligere været tydelig omkring hans værdier, og Luis Alberto passer slet ikke til de værdier.
Hvis der tages handling overfor LA, så sender det det rigtige signal til hele resten af truppen.
Så udover, hvad der sker med træneren, så vil meget afhænge af, hvad handling Lotito tør/kan tage overfor LA. Manden har trods alt 3 år tilbage på en 4mio. euro/år kontrakt. Det vil sige, at vi skal betale ham 12mio. for bare at fyre ham. Dog vil der nok være noget, som vil tage ham på en free transfer, men måske ikke til den løn, og så skal vi snakke om kompensation alligevel osv. osv., og det ender nok med at koste os 5-10 mio. euro at smide ham på porten (eller til Cadiz, eller hvor ellers i Andalusien, at han gerne vil hjem til). Jeg vil dog hellere smide LA ud for 10 mio. og købe en erstatning til 10 mio., end jeg vil supplere med en spiller til 20mio.
Links:
Forventninger omkring Tudor:
Hvorfor vi kan se spillere smidt på porten efter Frosinone-kampen (specielt LA):
Den økonomiske situation (mange af disse penge var garanteret sidste sommer, men ikke på vores konto endnu - spørgsmålet er, om vi allerede har brugt dem på lån med option for Guendouzi, Pellegrini og Rovella):
Tudor er angiveligt færdig i Lazio!
Han kan ikke blive enig med Lotito og Fabiani om fremtiden. Tudor vil gennemføre en komplet revolution i truppen (hvor spillere som Guendouz, Rovella, Cataldi, Lazzari, Hysaj, Pellegrini, Romagnoli og ikke mindst Isaksen skulle sælges - bemærk det er fx vores 3 Laziale, at han alle vil af med), som ikke har noget med virkeligheden at gøre.
Der smides rundt med navne, men jeg krydser virkeligt fingre for, at vi henter Conceacao.
Der er en del snak om, at Tudor allerede har en klub på plads. Det kunne ligne Bologna.
Jeg kan godt lide dele af Tudors fodbold, men vi har ikke spillerne til det. Vi har spillere til noget helt andet.
En foreløbig 4-2-3-1 under Conceacao:
Provedel/Mandas
Marusic/Lazzari
Gila/Patric
Romagnoli/Casale
Pellegrini/Hysaj
Rovella/Cataldi
Guendouzi/Vecino
Isaksen/Cancellieri
Colpani?/Taty (han skifter ofte til 4-4-2, hvor dette derfor også er en sekundær angriber)
Zaccagni/Gonzalez
Immobile/Tchaouna?
Naturligvis er dette bare med 2 indkøb, hvor Tchaouna, Cancellieri, Gonzalez og SF ikke skal registreres i angrebet. Og der er plads til at hente 2 senior offensive spillere, hvor Colpani virker oplagt som den ene.
Kan vi lande Conceacao, Colpani og Tchaouna, og så teste alle dem ude på lån til Auronzo (udover Cancellieri, så fx Basic og MA, hvis de vender tilbage), så kan en ny træner danne sig et overblik, inden at det hele går amok. Hvor Fabiani kan kigge videre på spændende u21 bredde så som Fazzari (CM), Doig (VB) og Pirola/Coppola (CB).