(ADVARSEL: Jeg har sagt det her ca. 100 gange allerede denne sæson)
Alder:
Strakosha 23
Luiz Felipe 21
De Vrij 26
Radu 31
Marusic 25
Parolo 33
Lucas 31
SMS 23
Lulic 32
Luis Alberto 25
Immobile 28
Gennemsnitsalder, dags dato, startopstillingen 2017/18: 27,1.
Det er fanme ikke meget. Normal er snittet over 30 for keeper og centerforsvar. Vores 25,25...
Juve:
kunne med Buffon, Chiellini, Barzagli, Lichtsteiner og Alexandro står med et snit på 34,2... Det er 10 års erfaring mere per spiller. Okay sådan stillede de ikke op hver weekend, men alligevel...
Khedira, Matuidi, Marchisio...
Costa, Cuadrado, Mandzukic...
Alt i alt 32 år i snit...
Det er en startopstilling, som ikke var umuligt for Juve... Og selvom de ikke altid spillede, så er det sjældent, at man gerne vil langt under de 30... I startopstillingen. Jo flere i 20'erne, jo mere vil man gerne kompensere med erfaring andre steder.
Hvad betyder det?
Vi har spillere med rutine, men det er slet ikke nok til at kompensere for, at en Murgia, Lukaku, Luiz Felipe og Strakosha mangler erfaring. SMS og De Vrij spiller langt over deres alder, men det betyder altså ikke, at de kan få alt til at blive guld og grønne skove omkring dem. De laver også fejl, der kompenseres bare bedre, når man har deres niveau af talent, og har spillet nok kampe. Men det gør dem ikke 30-32 år gamle. Og det betyder noget.
Vi mangler rutine på det her hold. Basta er for dårlig. Lulic er måske 32, men spiller med en modenhed for en på 22. Marchetti er væk, Caicedo og Nani blev aldrig til noget. De Gennar-hvem? Caceres var en kærkommen signing, men så blev han skadet inden, at han blev spillet ordentligt ind.
Vi har et alvorligt problem med at Radu og Caceres er vores eneste erfaring i forsvaret, og det er ikke spillere, som denne sæson har bundet det hele sammen. De gør deres job, og de spiller deres plads næste sæson, men det mangler en centralt til at holde styr på det hele. Det har LF ikke erfaringen til, og det har Wallace og Bastos ikke stabiliteten til. Og sådan en forsvarsleder køber man ikke bare. De er ofte anføre i deres klub og skal rigeligt kompenseres, hvis de skal droppe deres stabile indtægt og tiltro i den klub, som de allerede er i. For det her er ikke en spiller som er talent, at vi mangler. Det er ikke en 28-årig, som lige har ramt toppen af sit tekniske niveau... Det er en spiller som er 30-25 år gammel. Der er måske 2-3 gode sæsoner tilbage (derefter må LF godt være klar til at tage over, senest), og de kan nemt floppe, hvis vi ikke virker sammen med de andre i forsvaret.
Det her er et reelt problem, og et man ikke bare kan smide penge efter (som i offensiven).
Det samme problem gælder også lidt på mål. Vi skal ud og købe en keeper, som spiller fast i en klub lige under vores niveau (Torino, Sampdoria, Atalanta... eller det samme i udlandet), og så skal vi overbevise ham om, at han skal sidde på bænken, hvis Strakosha ikke fucker up... Det bliver heller ikke nemt.
Du kan ikke bare opfinde rutine og erfaring. Specielt ikke den som en defensiv spiller skal bidrage med. Vi har talenterne (Strakosha; Bastos, Wallace, LF; Marusic, Lukaku + Guerrieri og Patric - det er mere end en hel opstilling... Og der er også Murgia og Cataldi på midtbanen... Neto og Jordao... Rossi og Palombi måske også... Det er en hel opstilling og mere til), men vi mangler rutinen i vores defensiv.
Bredde:
Strakosha er andenmålmand og Guerrieri er tredje. Det er deres niveau, og de er angiveligt ret vilde indenfor det, men de er ikke erfarende nok til, at vi bare kan gamble vores mål på dem. Så længe Strakosha er mere end rotation (og det er han minimum), så er vi svage i vores bredde på keeperpositionen. Ellers skal Guerrieri være på et niveau, hvor han kan udfordre Strakosha næste sæson... Og det tror jeg ikke på. Hvis det var sandt, så havde han spillet i EL.
Konklusion: Vi mangler en erfaren keeper på starterniveau.
Caceres og Radu er godt nok til de to sider... Jeg har snakket om det allerede. Der skal hentes en ny De Vrij... Luiz Felipe er et dejligt talent at have... Bastos og Wallace skal sgu nok også blive til noget, men lige nu, så er det ikke meget bedre end vores schweizerkniv (Patric). Så jeg forventer at Wallace og Bastos starter opstartstræningen med en direkte kamp om ikke at blive lejet ud. Den anden bliver ikke solgt, da det nok er en spiller, som vi kan bruge til noget senere, men der er kun en af dem i klubben til næste sæson.
Konklusion: Vi mangler to erfarende centerforsvar på starterniveau.
Basta er færdig. Patric er en god spiller på bænken, ikke på banen. Lukaku er ikke starter niveau. Lulic er central midt. Marusic er imponerende, men kun 25... Lulic og Lukaku dækker den i venstre, Patric og Marusic i højre... Når vi snakker om bænken. Så har vi en ordentlig bredde.
Konklusion: Vi mangler en erfaren wingback i hver side på starterniveau.
SMS virker ikke økonomisk værd at holde på. Jeg ved det godt, "vi behøver ikke sælge nogen", men for 100 mio. euro kan vi lukke alle vores huller. Og er Cristante stadig interesseret, så overlever vi nok den erstatning +70 mio euro. Murgia og Cataldi er sgu fine talenter, men De Gennaro er færdig. Lulic bidrager centralt, og så har vi egentligt en bænk. Lucas, Parolo og SMS/Cristante starter vel, og så kan vi måske klare os med det. Luis Alberto kan trods alt også hjælpe.
Konklusion: Ingen mangler med mindre vi sælger.
Luis Alberto og Felipe Anderson... Og forhåbentligt Neto... SMS/Cristante, Cataldi, Murgia og Lulic kan også sagtens. Nani er lort, men i overskud.
Konklusion: Ingen mangler.
Caicedo og Nani er dog ikke gode nok på toppen. Og her skal vi har 3 muligheder. Det går ikke med bare at spille SMS, Lulic, FA og ingen angriber. Det hænger ikke sammen. Vi har kun Immobile. Vi kan sagtens spille med 2 angribere af dette niveau og så ingen 10'er. Caicedo spiller noglelunde ved siden af Immobile, men vi skal have spillere, som kan både spille ved siden af Immobile, og lige så godt uden Immobile.
Konklusion: Vi mangler 2 angribere, som er på niveau med eller nærmer sig Immobile.
De behøver ikke være 30, da det ikke gør den store forskel for en angriber (på samme måde som en centerforsvar), men det er rart, hvis vi har i det mindste 1/3 angribere, som er over 30. Erfaring skader ikke, så længe det er den rigtige erfaring og type (Caicedo og Nani passer slet ikke ind på holdet).
Hvorfor er det nu så vigtigt?
Vi har i denne sæson spillet 55 kampe. Der har Milan også (som brændte ud helt som os).
Juve 54.
riomma 51.
Napoli og Atalanta 50.
Inter og Fiorentina 40.
Atalanta laver mirakler med deres trup. De er et midterhold, som ved hvordan, at man får det meste ud af deres materiale. Milan og Fiorentina skulle finde sig selv denne sæson. Top3 har reelt trupper bygget til top3, hvor de har CL penge, og planlægger med CL. Det virker for dem.
Vi spillede vores 55. kamp imod Inter i deres 40.
Kigger du på transfermarkt, så ser du, at Inters trup er lidt mere værd en vores, men vi har 30 spillere, hvor de har 23... Købte Inter 7 spillere med deres økonomi, så var de allerede på niveau med eller over riomma og Napoli...
40/23 = 1,74
55/30 = 1,83
Vores i gennemsnit 2/3-niveau af en Interspiller, har spillet mere end den Interspiller denne sæson. Inters snitalder er på størrelse med vores, så vi kan heller ikke tørre den af der...
Der er Juve, så er der Napoli, riomma og Inter, så Milan, og så os... Fiorentina og Atalanta er ikke meget over Torino og Sampdoria på ca. det halve af vores værdi...
Og når undskyldningerne ellers kører i hovedet, så skal man huske at Parolo koster ca. det samme som Cataldi, for der er ikke meget langsigtet fremtid i Parolo i forhold til Cataldi... 26 og yngre (over halvdelen af vores startopstilling) er dem, som bliver overvurderet pga. deres potentiale...
Konklusion:
Vores trup og dens bredde mangler nytænkning. Vi har længe arbejdet på, at vi skulle samle talenter, og det skulle være vores 15-25. valg til UEFA truppen. Nu har vi de spillere, og så skal der Parolo'er ind i stedet for Neto'er.
Taktik:
Ikke alle er lige glade for vores tilgang til balancen i spillet. Vi scorer flest mål og lukker flere ind, end nummer 12 i rækken. 1-0 for os er 2-1... 2-0 er 4-2... Det giver en særlig styrke hos unge spillere, at man kan vende en kamp, at det hele ikke går galt med en personlig fejl, for Immobile skal nok lave 2 kasser.
Dette forhold beror på 2 ting. Det virker i rigtigt mange kampe. Jeg mener slet ikke, at det er hvorfor vi ikke spille CL næste sæson (det er den manglende bredde). Dog så er de to ting:
1. Offensivt fokus. Hvilket er fint, så længe der bliver lavet mål i den anden ende.
2. Manglende defensiv erfaring og rutine. De Vrij er stadig et forsvarstalent! Ja, det lyder tosset, men han udvikler sig stadig, og han mangler rutine i nogle situationer. Man begynder ikke engang at toppe, når man er hans type, før man er 30. Og det sker for nogen først ved omkring de 35...
Vi kan ikke smide alt frem, og så spille med De Vrij, Luiz Felipe, Bastos og Wallace, uden at noget går galt her og der. Sidste sæson lukkede vi 51 mål ind.
Denne sæson ligger hele top4 på 24-30 mål lukket ind... Vi kommer måske ned på 40, hvis vi er med i guldkampen (kun Juve var under 38 lukket ind sidste sæson - der scorede Napoli og riomma så også 90+ mål hver)... Vi kommer til at lukke mål ind, og det virker til, at det er, hvad Inzaghi, Tare og Lotito ønsker: mål i begge ender.
Jeg mener dog, at noget rutine og eftertænksomhed (noget Lulic mangler) kan tage 10 mål imod ud af regnestykket.
Men min pointe er, at det er ikke taktik, men manglende rutine, som det beror på.
Fans:
Folk skal få deres dovne røv på stadion. Lotito forsvinder ikke i morgen, og Tare har faktisk vist sig, at han er skide god til sit job. Vi har den rigtige træner i Inzaghi, og selvom det måske ikke giver guld i næste sæson, så kan det på sigt (hvis vi kan holde på ham).
Og ja, det kan jeg nemt sige... Med mine hele 1 kamp på Olimpico (dog er der flere udekampe end det)...
Vi har brug for opbakningen fra runde 1 imod SPAL.
3p i den kamp, og vi var i CL nu...
Jeg ved sgu godt, at det har været noget lort med Lotito til tider, men vi kan heller ikke forevigt leve i en fortid, som bare ikke vil komme igen. En ny Cragnotti kan ikke bare smide mia. af euro i klubben uden at FFP kommer og tager os. Vi kan ikke købe os til det hele, vi er ikke Real Madrid (hvis gæld kommunen bare køber, når de har brug for det).
Overordnet konklusion:
Der skal købes rigtigt meget nyt. Og det kan kræve nogle salg fra startopstillingen (det virker faktisk ret godt for riomma hver sommer). Vi har længe manglet et fundament, det har vi nu. Nu skal vi bare have mere af det. Der mangler en holdningsændring.
I 2014 købte vi: De Vrij, Parolo, Gentiletti, Basta, Djordjevic og Mauricio... 12-13 mio euro, som i sidste ende blev til ca. 25 mio. euro... Vi skal gøre noget af det samme denne sommer, der skal bare bruges 4x så mange penge på 4x så meget talent. Gerne et par free transfers, så pengene kan fordeles bedre. Gerne et par lån med option (hvis SMS ikke skal nogen steder, så kommer vi til at mangle, hvis der skal hentes 6-7 spillere) også...
Men der er ikke noget problem med det, at vi har. Der er et problem med specifikke mangler.
Derfor går vi nu fra Inzaghis sæson, til Tares sæson. Og jeg håber, at Tare kan levere endnu bedre end Inzaghi.
Glæder mig forresten lidt til at høre Celestis ‘hvad sagde jeg’ kommentar til at ville satse på alle tre turneringer 😅
Selvom jeg stadig synes det var det rette at gøre, er det jo tydeligt at vi brugte for mange kræfter på for mange turneringer.
Meget enig i dine tanker angående bredde + erfaring Blood.
Det får mig til at tænke i måske lidt kontroversielle baner (og måske en god måde at finde noget positivt i nederlaget i går :-) )
Er det måske bedst for os at tage endnu en sæson på mellemstadie niveau inden vi rammer CL? Hvem siger at CL næste sæson ville være fantastisk for os? Tværtimod kunne det måske ødelægge vores sæson ved at blive smidt for løverne mod Barcelona, Real Madrid eller Bayern München? Jamen se lige Luiz Felipe spille mod Ronaldo.
Hvis nu vi var nået til CL kunne ledelsen måske have tænkt sig til 'Ok, den trup der er nu, behøver ikke at blive styrket, for den er tydeligvis god nok til top 4'. Men når man taber hjemme til Genoa, ikke formår at vinde over Crotone når det virkelig gælder og får smæk af fucking Salzburg, så bliver vi nødt til at investere mere i klubben.
Og her kan endnu en sæson i EL ende med at blive en succes for Lazio. Vi vil nemlig gå ind til den turnering, uanset om vi kan lide det eller ej, som svage favoritter efter denne sæson. Og med Inzaghi ved roret ved vi at han vil gå efter alle tre turneringer. Og med Inzaghi ved roret ved vi at han vil kræve nye spillere fra ledelsen, modsat Reja, Petkovic og Pioli, som mere lod sig dikterere af ledelsen.
Nu kommer min kobling til din analyse Blood - vi har nemlig et stærkt fundament! Radu, Lulic, Parolo, Leiva, Immobile, Luis Alberto er alle spillere på CL niveau, der ikke smutter dette transfervindue. Læg deroveni SMS og Felipe Anderson der har CL niveau, er en del af fundamentet, men nok er de mest sandsynlige til at smutte dette transfervindue. Men hvad hvis vi kan lokke dem til at blive og fortsætte udviklingen? Tag en ny sæson i EL, komme længere næste sæson + kæmpe om top 4 og først derefter nå CL og kæmpe om top tre.
For til den tid vil spillere som Marusic, Lukaku, Wallace, Luiz Felipe og Strakosha være modnet endnu mere + få succesoplevelser i EL.
Læg deroveni en forhåbentlig stærk investering i startopstillingen, som vil styrke holdet?
Tja, jeg prøver måske lidt for meget lige nu, men det hjælper på mit humør :-)
FORZA LAZIO!