Position: Midterforsvar
Alder: 23, født 10.04.96
Købt fra: FCK (Superligaen)
Transfersum: 10,5 mio. euro (Transfermarkt)
Kontrakt til: 2024
Forventninger inden sæsonstart: Vavro har måske været den spiller, der er hentet dette transfervindue, hvor fansene har haft flest forskellige holdninger. I den ene lejr tilhører dem, der tror på at Vavro er den spiller vi har manglet på Wallaces plads de seneste sæsoner og kan gå direkte ind i startopstillingen. Den anden tror at det er et for dyrt fejlkøb. Jeg læner mig mest mod den mere negative lejr. Jeg kan ikke se Vavro bidrage med meget mere end Wallace eller Luiz Felipe kan, da Vavro først og fremmest ikke er skolet i et tremandsforsvar og derefter ikke har bevist noget på et niveau, der legitimerer at han skal kunne slå igennem i Serie A. Jeg håber selvfølgelig at blive positivt overrasket, da det virkelig har været den position vi har haltet mest defensivt de seneste sæsoner.
Jeg tænkte lidt på dynamikken i vores forsvar, og vi har enten brug for Vavro eller en Vavro-type (Vicari som en billig løsning).
Vi mangler en stor, tung, højrebenet forsvarsspiller, som både kan spille CCB og HCB. Tænk på en højrebenet Hoedt.
Vores forsvar har disse dynamikker:
De 3 bedste til at starte er Acerbi-Hoedt-LF
Radu og Patric har styrken i, at de er hurtigere og mere boldstærke spillere (end LF og Hoedt). De er reelt 4-back-kæde backs i hver deres side. Deres typer giver os taktisk bredde. De betyder også, at vi kan gå over til en 4-5-1, hvis vi virkeligt skal pakke os defensivt (Radu-Acerbi-LF-Patric). At det så aldrig sker er noget andet.
Vi har 3 som kan spille i venstre, men deribland er vores eneste 2 som reelt kan spille CCB (Acerbi og Hoedt). Samtidig så er hverken Hoedt eller Radu gode nok til at være faste startere. De er gode nok til at være i truppen (Radu har været ret skadet i starten af denne sæson, han er ikke død endnu...), men reelt så står Acerbi og skal spille 2 positioner. LF kan ikke spille CCB ordentligt, og han er slet ikke den rigtige type til den position.
Vi kunne hente en venstrebenet mere, men så står vi kun med 2 højrebenede, hvor den ene er Patric, som jeg gerne også så mere i spil på wingback. Og LF spiller jo nok i snit 45 minutter per 90 minutter Lazio spiller denne sæson (inkl skader).
Konklusion:
Der er kun en løsning her, og det er netop en Vavro-type.
Om det så er Vavro, det er en anden sag.
Det her dækker vores defensive behov perfekt:
Acerbi*, Radu (Hoedt)
Hoedt, Vavro (Acerbi)
LF*, Patric (Vavro)
Og det frigiver kreative løsninger med Patric og evt. Radu på en meget defensiv wingback eller 4-5-1 løsningen i slutningen af kampe.
Radu har jeg det fint med bliver, indtil at vi kan erstatte ham med Romagnoli (som er venstrebenet så vidt jeg ved). Så der går nok et par år.
Skal der købes til forsvaret, så må det blive en bedre Vavro. Ellers så skal vi måske bare regne Armini som den spiller, men faktisk give ham chancen.