Der er blevet gjort en del status på vores indkøb, men jeg vil rettere kigge på, hvad vi har, end hvad vi fik. Hvad kan vores spillere bruges til lige nu. Og hvad betyder det for vores fremtidige behov.
På Mål:
Provodel-Maximiano-Adamonis
Vi har 2 super reservekeepere, men ingen af dem er bedre end Strakosha. Vi er måske ikke svækket, men vi er heller ikke forstærket. Der er dog nok en god fremtid i Provodel og Maximiano. Muslera startede også elendigt med sin fatale kamp imod Milan (det er vist sidste gang, at vi har spillet i gult), så Maximiano skal nok komme efter det, men på kort sigt, så er vi kun forstærket i bredden. Samtidig så har vi stadig en kompelt elendig 3.-målmand, som jeg ikke forstår, hvad vi skal med. Så gå dog ud og find et Luka Romero talent på kassen (en ny Strakosha), som vi så kan udvikle på hos primavera, og have som nummer 3. Men en super-teenager til kassen er noget, at vi må se på til næste sommer.
Konklusion:
Det er okay, ikke vildt, men okay.
Fremtid:
Vi mangler et teenagertalent til 3.valg, ellers så bør Max på sigt overhale Provodel i niveau, så med et talent som nummer 3, så har vi en fornuftig fremtid.
Adamonis forstår jeg bare ikke skal have en plads i truppen. Hvad er det, at han kan? Og hvordan kan han det bedre end Guirrieri eller Alia (som er trænet i Lazio)?
Forsvaret:
Lazzari - Hysaj - (Marusic) [(RFM), Patric, Casale, Gila]
Patric - Casale - Gila
Romagnoli - (Radu) - (Kamenovic) [Patric, Casale, Gila]
Marusic - Radu - Kamenovic [Hysaj, Fares]
Hvis alt går vel, så ender Kamenovic med at få chancen reelt og viser noget, og så tager han over for Radu i den rolle som VB og CB. Patric, Casale og Gila dækker CB+HB, dog er der så travlt med at spille forsvaret sammen, at der ikke er tid til at prøve en CB i højre. Det kunne dog havde været en fordel, her mens Lazzari var skadet. Marusic dækker fint i begge sider. Så der er en kernen omkring, at vores fleksibilitet grundlæggende er på plads, men der skal gerne ske et effektivt generationsskifte mellem Radu og Kamenovic, ellers så står vi med et alvorligt problem. For i sommers fik vi netop ikke vores nye startende VB.
Havde vi Lazzari og en ny til at være startere, men reelt dele 3-vejs med Marusic, så var det perfekt til at starte. Og så hvis fx Kamenovic, RFM, Gila og Casale kunne støtte i bredden, så havde vi en løsning på backs. Lige nu, så har vi i stedet den latterligt ubrugelige Hysaj. For centralt står vi faktisk ret godt. Okay, vi har kun sikre startere, men Casale virker som en, som snart kan reelt indgå i rotation, mens Gila er en del yngre, men han har talentet. Og der er stadig Kamenovic og Radu også.
En sidste ting er, at vi ved Hysaj er elendig, men vi har ikke prøvet Fares længe. Det kunne være på tid til vinter at bytte rundt på Fares og Hysaj, hvis vi ikke kan få noget bedre. Fares er stærkt udfordret, men han har potentiale, Hysaj gider jeg bare ikke mere. Måske Empoli kunne overtales til et gensidigt lån som involverede Parisi fra dem og Hysaj og/eller Fares fra os.
Konklusion:
Emerson, Reguilón el.lign. i sommers kunne havde gjort underværker. Vi mangler stadig en venstrebenet, venstre back, som kan starte.
Fremtid:
Viser Kamenovic sig at være vores venstre back, så har vi Kamenovic-Casale-Gila-RFM til 10 år ind i fremtiden, hvis de fortsætter deres udvikling. Og det er udover de erfarende 4, som normalt starter. Radu skal vise noget helt særligt, hvis han skal blive en sæson mere. Eller i hvert som som en reel del af de spillere, som vi forventer noget fra. Han tager nok hjem til Dinamo til sommer, og det skal han bestemt have lov til. Ellers så bliver han pensioneret i Rom og forbliver en del af Lazio.
Det kan være, at vi allerede har alle de spillere, at vi har brug for. Jeg er bare utålmodig.
Midtbanen
SMS - Vecino - (Cataldi) [LA]
Cataldi - MA - Bertini [Vecino]
LA - Basic - (Zaccagni) [SMS, Vecino]
Vi har alt, hvad vi skal bruge lige der. Og skulle LA eller SMS smutte, så er Ilic vel reelt stadig en mulighed til januar.
Basic og MA vil vokse i rollen. Vecino skal lige stabiliseres, men ellers, så er han allerede klar. De 3 vil jeg bare gerne se sammen i EL. LA-Cataldi-SMS er en kendt og sammenspillet størrelse til Serie A. Det eneste problem er Sarri, som ofte bruger de forkerte spillere i de forkerte kampe.
Konklusion: Vi har materialet. Ilic kunne stadig godt bruges, men det ville være en luksusløsning, hvis vi ikke sælger først.
Fremtid:
SMS må smutte før eller siden. Meget gerne for penge. Jeg tror ikke på, at dette er andet end LA's sidste sæson udenfor Spanien. Vecino er en 2-4-års løsning. Basic er der dog en hel del år i, mens vi har 3 interessante spillere på DM i Cataldi (som nok aldrig når et niveau til at spille fast per garanti, men som har niveauet til altid at blive i klubben), MA (fremtidens starter) og Bertini (den næste Cataldi). Der er også folk som Adjaoudi, som havde spændende stats for primavera sidste sæson, og det virker klart, at vi skal gå efter U21 spillere på midtbanen. Man kunne også drømme om Murgia, men det er nok lidt for stort et håb. Dog er trænet i Lazio er stor gevinst i vores UEFA-bredde.
Kan vi få Ilic, så har vi ham og Basic i hver deres side af vores interessante regista-bredde til fremtiden, og så nogle potentielle wonderkid talenter (LR-agtigt) og så køre det.
Den eneste måde, at dette går helt galt, er, hvis LA og SMS går på free transfers.
Angrebet
FA - Pedro - LR [Cancellieri]
Immobile - Cancellieri - (FA) [Pedro, (Crespi)]
Zaccagni - (FA) - (Cancellieri) [LR]
På midtbanen har vi 6 brugbare fra start og 2 teoretiske muligheder til 3 pladser. I forsvaret har vi til 4 pladser 12 spillere, hvor der er 4 klart bedste, men en del, som er af mere eller mindre tvivlsomt niveau. På mål har vi 2 interessante spillere, som begge kunne starte...
I angrebet har vi Immobile, 2 rotationsspillere (Zaccagni og FA er ikke gode nok til at være sikre startere), en spiller som kunne starte hvis han ikke altid blev skadet af ingenting og som derfor er rotation men i forhold til spilletid er han måske kun reserve (Pedro), 2 talenter som er for unge og uudviklede endnu til at starte (vi havde 3, men Moro blev lejet ud).
Et angreb roterer typisk langt mere end andre kæder. Det er humør- og formspillere, nogle gange har de det bedre fra bænken end fra start. Hvad vi har er 1 enkelt spiller, som kan starter centralt, og 2,5 som kan starte på en fløj. De tal burde være 2,5+ central og 3,5+ på wings. Fortsætter Cancellieri sin udvikling, så står vi snart med 1,5 og 3,0 (ham og Pedro er hver en halv), men det er nok først til foråret, at han er langt nok.
Det er ikke fordi, at vores spillere er dårlige, men der er bare investeret i alt andet end reelle løsninger. Vi har kun 4 spillere, som skal registeres i Serie A i vores angreb ud af 22. Per logisk snitværdi, så burde det tal være 6.
Konklusion:
Vi mangler flere spillere på toppen. Vi mangler en kompetent vice-Immobile og minimum en wing. Det skal ikke være noget vildt, men bare noget i stil med Caicedo og Keita (hvis Keita ikke var en komplet idiot).
Fremtiden:
Pedro har jeg min tvivl til. Han er alt for ofte skadet. Zaccagni og FA skal vi nok kunne bruge så langt ind i fremtiden, at man reelt kan planlægge, mens Immobile nok også ikke smutter foreløbigt, men vil have 5 år tilbage i sig. Det bliver dog mindre og mindre som starter. Kernen er dog, at jeg ikke ser andet i de 4 spillere end maksimalt rotation på sigt. Og det er nok reelt rotation af 3 af dem. Til det så har vi måske løsningerne i Moro-Cancellieri-LR. Det ville da være vildt, hvis de 3 talenter bare slog til på senior niveau denne sæson, og vi så havde et komplet angreb til næste sæson. Men det holder bare ikke. Der er for stort et hul mellem generationerne. Reelt er der 10+ år (Ciro-Cancel, Moro-FA, Zac-LR - jeg tænker ikke engang Pedro med her). Vi mangler en mellemløsning. Her kan vi snakke om fx Jovane Cabral. En central angriber, som også kan spille wing, og som er ca. 25 år. Det er noget, at vi mangler for at de hele hænger sammen. Og vi mangler også en 25-årig wing mere, hvis Pedro ikke er mere tilgængeligt.
Overordnede konklusioner
Vi kan forstærke vores venstre back, men vores manglende resultater kommer fra, at vi ikke har nok gode spillere i angrebet til, at vi kan lave reel rotation. Vi spiller reelt med de 3 af 4 brugbare startere, som ikke har karantæne eller er skadet. Der er ingen plads til at give nogen meningsfyldte pauser. Vi SKAL simpelthen hente en vice-Immobile til januar. En med minimum 5 års erfaring i italiensk fodbold, gerne på lån med option. Og så kunne vi virkeligt godt bruge en wing mere, under samme forhold. Det skal bare være hurtige løsninger til at lukke huller.
Her er mine 2 navne: Candreva og Caputo.
Og så find en måde, at vi får Parisi fra Empoli også. Ingen helst et lån i første omgang med en mulighed eller aftale om, at det bliver permanent.
Alternative idéer/løsninger, og hvorfor de ikke virker på kort sigt:
De store spændende talenter fra sydamerika osv. tager en preseason at spille ind, og det går bare galt til januar. Fx så var Jovane faktisk en brugbar spiller i slutningen af sidste sæson, men han skulle være hentet fra starten af sidste sæson, hvis han skulle være blevet relevant for at beholde. Han er netop ikke en spiller, at vi bare kan hente til januar, og så forvente noget fra før sæsonen reelt er afgjort.
Så giv mig gerne Parisi, Candreva og Caputo. Alle 3 på lån med optioner. Dem har vi fanme råd til. At Candreva så allerede er lejet ud, og både ham og Caputo spiller fast... Det giver nogle udfordringer. Men måske vi kan finde ud af noget... Jeg tror godt, at Empoli kan overtales til Kamenovic eller Fares i et lån. Måske begge. Så er de i hvert fald dækket med en erstatning.
Jeg så også nævnt med Isaksen fra FCM, at han kunne være spændende. Min følelse er bare, at han kunne være spændende til sommer. Og ham skal vi betale for øjeblikkeligt, så jeg tror ikke, at vi har pengene i banken til januar (uden SMS bliver til Ilic).
Salg til januar scenariet:
Det store spørgsmål er dog, om nogen smider ca. 70 mio. for SMS. Og vi får Ilic for 20 mio. (januarpriser er højere). Så kan vi kigge på et helt andet niveau til VB, wing og vice-Immobile. For står vi med 50 mio. efter de 2 handler (SMS og Ilic), så kan jeg hurtigt tænke på køb af Parisi/Pazzella/Biraghi, Petagna/Pinamonti/Henry/Simeone og Insigne/Berardi/Orsolini/Bernardeschi.
Det kan måske også ske, hvis LA tog til Spanien for 30 mio. (jeg tvivler dog mere på, at nogen vil betale prisen for ham, end prisen for SMS), men så skulle vi være meget mere kreative med vores handler. Dog burde man kunne leje Ilic, Parisi, Orsolini og Petagna for rimelige penge, og med de korrekt optioner/obligatorisk køb.
Den frække løsning, som faktisk nok kan lade sig gøre:
Det skal vel også nævnes, at Jovane slet ikke har været i spil for Sporting endnu denne sæson. Der står noget om en skade, men man er ikke ude i 1,5 måneder med et "knock".
I forhold til den nuværende elendighed, så tog jeg ham gerne til januar igen, hvis Sporting sælger billigt (lån med tvunget køb på under 5 mio.). Ham tror jeg sagtens, at vi kunne få mere ud af. Caicedo tog vist også 2-3 sæsoner inden, at nogen kunne lide ham.
Hvis vi virkeligt ikke kan få nogle gode løsninger, så er jeg frisk på Jovane Cabral tilbage, samt Kamenovic får en reel chance, samt at vi tror på Cancellieri, mens LR stadig får chancen. Det er ikke vejen til sikker CL-kval., men det er bedre end ingenting. For lige nu, så ser det hele godt nok tyndt ud på toppen, og galt ud når Hysaj spiller.
Spillere der skal ud til januar:
Adamonis kan jeg heller ikke se nogen fremtid i, men så længe vi ikke henter andre, så er det vel okay, når nummer 4 og 5 begge er nyoprykket til Primavera fra Allievi. Men finder vi mit teenage-super-talent til januar, så kan han også godt finde sig en ny klub.
Af Hysaj, Fares og Kamenovic bør der kun være en tilbage i Rom til foråret. Måske ingen, hvis vi faktisk henter en venstre back. Der er også derfor, at bare i løn sparet, så burde et lån af Parisi næsten betale for sig selv.
Kamenovic mener jeg bestemt har en fremtid pga. hans indstilling og vilje til at kæmpe for spilletid, så det er et Empoli-agtigt-lån, hvis han skal ud (hvis det er med option, så skal der også være tilbagekøbsoption). Hans løn er ikke ret relevant.
Fares kan som Kamenovic også få en fair chance og måske pludseligt blomstre op, men jeg tror mere på Kamenovic, og vi gerne sælge Fares. Hvis han ikke kan sælges, så skal han lejes ud. Hans løn er vist ca. 1 mio. euro om året.
Hysaj skal bare fucke ud af min klub. Jeg er så træt af hans lort. Manden er 28, har spillet 69 landskampe, 40 EL/CL-kampe, samt 247 Serie A kampe. Der er ingen undskyldning for at være så elendig! FARVEL!!! Hans løn er vist ca. 2 mio. euro om året.
Ellers, så er der kun Andrea Marino tilbage, som nok allerede er godt igang med at finde ud af, om han har en fremtid i professionel fodbold eller ej. For det er lige nu ikke i Lazio i hvert fald. Og har han ingen fremtid, så kan det være, at han gerne vil beholde sin kontrakt lidt endnu, eller forhandle om den i hvert fald.
Reelt, så er det bare på venstre back, at der skal gøres noget.