Det forsvar... Det er så trættende, at der skal gøres noget ved det allerede nu! Hvis der ellers kunne...
På mål (2 - 1 - 1? / *1 ny*):
Reina og Strakosha udløber begge i 2022, og der er kun en af dem i klubben efter til sommer. De har samme niveau ca. samme niveau, men forskellige kvaliteter. Strakosha vil ikke stole på, at vi satser på ham, hvis Reina ikke smider på porten, og så forlænger Strakosha ikke. Så om Strakosha eller Reina bliver solgt, det ved jeg ikke... Dog forventer jeg, at vi henter en keeper.
Bliver Strakosha, så tænker jeg Anatoliy Trubin (teenager, stort talent og faktisk nævnt i et rygte).
Bliver Reina, så tænker jeg Alessio Cragno.
Cragno og Reina er den stærkeste duo med mest relevant erfaring. Strakosha og Trubin har mere fremtid, og Strakosha tæller som trænet i Lazio. Jeg foretrækker klar Strakosha-Trubin, men det er svært at sige, om Strakosha ikke allerede er overbevist om, at han skal videre.
Jeg tror vores primavera keepere burde kunne tage 3. keeper opgaven. Furlanetto og Peruzzi burde kunne tage den opgave, og da de begge er 19 til den tid, så er der intet registreringsproblem til truppen. Spørgsmålet er, om de tæller til UEFA b-listen, men det er ikke jordens undergang, hvis de ikke gør. Alia skal til Salernitana og se, om han kan blive til noget...
Forsvar (6,5 - 3 - 0 / *2 nye*)):
LF, Acerbi og Radu... De er fredet. Der skal dog forlænges med både LF og Radu... Patric er en fin all-round spiller at have, da han også kan hjælpe på wingbacks. Musacchio skal ikke afskrives allerede nu, så jeg forventer lidt, at han er LF reserve til næste sæson. Armini skal lejes ud, men han kan også ende med at være yderste mandat igen til næste sæson i Serie A (han skal ikke registeres i Serie A, men han skal i UEFA turneringer), dog så jeg ham helst en sæson i Salernitana.
Overordnet set betyder det, at vi kunne bruge en højrebenet CCB (Vavro/Parolo-erstatning) og en, som kan spille samme positioner, som Acerbi (reelt Hoedt-erstatning).
CCB: Francesco Vicari.
Han er typen, han kender ligaen og landet, han er Laziale, og han vil være glad for en plads på bænken udover i Coppa. 26 år, 96 Serie A kampe, 92 Serie B kampe... Han har den relevante erfaring til at gøre det uendeligt meget bedre end Hoedt og Vavro, uden at vi skal bruge måneder på at spille ham ind.
Spilleren med et venstreben er den del svære. Det er også her, at vi bør betale de store penge. Vi har brug for mere fleksibilitet omkring Radu og Acerbi i startopstillingen, så det ikke er panik, hver gang at nogen er skadet eller har karantæne (læs Radu i hver anden kamp..). Det ville være nemt bare at sige Romagnoli, men det sker logisk set bare ikke (eller, så skal vi komme i CL, hvor Milan ikke gør...).
Kamenovic skulle være så godt som lukket, hvis jeg har forstået det korrekt, men det forventer jeg, er en spiller til Salernitana til næste sæson, og så på seniorholdet til sommer 2022. Gerne sammen med Armini, så de 2 kunne opbygge noget fælles forståelse til fremtiden.
Gian Marco Ferrari fra Sassuolo burde vel kunne give helt god mening?
Rigtigt spilniveau, rigtigt prisniveau, rigtig erfaring... Venstrebenet, 28 år... Jeg kunne i hvert fald ikke finde nogen bedre, som vi kan forvente vise niveau at starte fast i løbet af efteråret... Der er sikkert større talenter og bedre spillere, som vi måske/måske ikke har råd til, men det tager som udgangspunkt ½-1 sæson at blive spillet ind i vores system, hvis man ikke kommer fra 3-5-2 i en Serie A klub...
DM (2,5 - 0,5 - 0,5):
Leiva, Escalante og delvist Cataldi... Det er ganske fint.
Wingbacks (4,5 - 1 - 0):
Lazzari, Marusic (forlæng), Patric, Lulic (forlæng) og Fares... Reserverne kunne være bedre, der kunne købes bedre. Patric er på her igen. Biraghi ind og Fares lejet ud (evt. til SPAL, hvis de rykker op), hvis vi spiller CL. Lulic virker til at kunne tage en sæson mere... Optimalt spiller vi CL, hvor Biraghi og Lazzari starter, mens Marusic roterer ind og ud i begge sider, så alle reelt får spilletid, som en fast starter, mens Patric og Lulic agere alt-mulig-løsninger over hele marken.
Central midt (4,5 - 2,5 - 1,5 / *Murgia + 1 nye*)):
SMS og LA. Bum. Reserver:
Cataldi er stadig med på denne liste. Alessandro Murgia skal bare hentes, det er ikke til debate. Han er savnet.
Mere konkret til rotation, også kendt som "David Silva"... Pereira har vist sig mere som angriber, og det har ikke virket på midtbanen. Der er dog et væld af italienske alternativer at kigge på... Zaccagni er oplagt, men der er også Mancosu i Lecce, som fint kan tage en plads på bænken i de fleste kampe. Bajrami i Empoli på snart 22 er også en interessant spiller (dog ikke italiener). Og så er der spillere som Saponara, som er hele Serie As offensiv midt bænkevarmer... Saponara kan vi lave en aftale med, hvor han kommer til Auronzo, og er han god nok så spiller han Serie A, og hvis ikke så spiller ham for Salernitana. Der er også Kiyine og ham polakken i Salernitana (hvis han er DM, så er Cataldi CM..), som måske kan blive til noget, og der er også Akpro, som jeg aldrig kan blive klog på. Der kan også være en overskudsspiller at finde i Serie A... Der er spillere som Sensi og Gagliardini i Inter, som måske kunne købes for penge eller lejes...
Dog vil jeg mene vi på samme måde som Vicari i forsvaret, så skal vi hente Murgia, som det sekundære indkøb. Og så skal der samtidig laves et primært. Zaccagni, hvis vi spiller CL... Ellers er der muligheder nok i Serie A, og jeg vil virkeligt gerne have nogle sikre løsninger til sommer, som vi ved kan bruges til noget... Så heller Mancosu, Sensi eller Gagliardini, end et eller andet Tare-talent. Og også heller det end noget fra Salernitana eller Akpro. Det må efterhånden være et krav, at man bliver lejet ud en sæson i Serie A, efter Salernitana, før man kommer i truppen hos os... Vi er ikke et midterhold mere... Vi må og skal kunne finde noget spændende og italiensk, Serie A og B er fyldt med interessante spillere, som sagtens burde kunne prøves på vores niveau...
Et interessant alternativ vil være være at hente Keita, og så bruge Correa mere som midtbanespiller.
Det her kunne også være spændende? Vi kan trods alt tilbyde en del mere forventet spilletid,
https://www.transfermarkt.com/samuele-ricci/profil/spieler/467992
Angreb (4 - 1 - 0 /*evt. Keita*):
Med Strakosha, Cataldi og Murgia har vi 20-8-3... Det giver 4 pladser tilbage... Immobile, Correa, Muriqi og Caicedo... Evt. Keita ind til at være den 4. trænet i Lazio.
Uden Strakosha... Keita ind, Caicedo ud. Hvis altså Caicedo ikke forlænger sin kontrakt... Hvis han gør, så kan det blive et værre pudslespil, hvis Strakosha vil væk...
Moro og Tare bliver ikke 20 år i morgen, så de kan sagtens spille primavera eller blive lejet ud...
Overordnet:
- Mål (køb): Trubin/Cragno (erstatning for Reina/Strakosha)
* HB CCB (køb): Vicari (billig Laziale bredde)
* VB CCB/VCB (helst lån med tvungen option sommeren efter): Romagnoli/Ferrari (mirakel/realistisk)
- VWB (helst lån med tvungen option sommeren efter): Biraghi? (kun hvis CL)
* CM (køb): Murgia (billig Laziale bredde)
* CM (helst lån med option sommeren efter): Zaccagni/Gagliardini/Sensi/Mancosu/? (italiensk offensiv CM, noget som kender opgaven, og som vi kender kan udføre den, og gider sidde på bænken, når SMS og LA er 100%)
- Ang (lån med option): Keita? (hvis han har lyst, han er UEFA trænet i Lazio...)
Ud:
Reina/Strakosha (salg, håber ikke vi skal af med nogen af dem, men jeg forventer det lidt)
Hoedt (lån slut)
Parolo (free)
Akpro? (Serie A lån, skal ikke sælges, men han skal modnes i sit spil ved at spille fast i Serie A i en sæson)
Pereira (lån slut)
Caicedo? (salg, hvis han ikke vil forlænge)
Salernitana (som ikke allerede er der):
Alia
Armini
*Kamenovic*
Dem på lån:
Find et bedre lån, bliv på nuværende niveau eller bliv solgt. De skal spille fast og slå til for et mindre Serie A hold først over en sæson, hvis de skal blive til noget for os.
Optimalt imo:
Strakosha, *Trubin* + (Furlanetto og Peruzzi)
LF, Musacchio + (Patric)
*Romagnoli/Ferrari*, *Vicari* + (Acerbi)
Acerbi, Radu + (*Romagnoli/Ferrari*)
Lazzari, Marusic + (Patric)
*Biraghi*, Lulic + (Marusic, Patric og Radu)
Lucas, Escalante + (Cataldi, Lulic og Patric)
SMS, *Murgia* (Cataldi)
LA, *Zaccagni* + (Correa, Lulic)
Correa, *Keita* + (LA, Muriqi og Caicedo)
Immobile, Muriqi + (Caicedo)
25 spillere, hvor Patric, Cataldi og Caicedo ikke lige er tildelt en plads i top 2 på en position, og hvor Furlanetto og Peruzzi ikke er registeret. 4 trænet i Lazio (Strakosha, Cataldi, Murgia og Keita), samlet 11 trænet i Italien (+ Romagnoli/Ferrari, Vicari, Acerbi, Lazzari, Biraghi, Zaccagni og Immobile)... Realistiske antal spillere hentet (2x til startopstillingen, 5x til rotation/reserve).
Og ja, bare læs det som, at der står Ferrari, og Romagnoli ikke er der... Det er trods alt 90%+ sandsynligt, hvis vi kan få en af de 2...
Tænk lige over, hvis vi kunne få over 60 mio. for Correa (Inter 30-35), Vavro (Spanien? - 8), Caicedo (Genoa - 7), Fares (Genoa - 7), Escalante (Marseilles - 8) og Lucas (? - ?).
Vicari, Murgia, Zaccagni og Keita er samlet ca. 30 mio... Og Keita kan vi nok sagtens få på lån med option, hvor vi ikke er tvunget til at købe. De andre kan blive en slags lån med købsforpligtelse, hvis vi vil fordele udgifter. Der er også en mulighed for, at SPAL tager spillere i bytte som en del af betalingen til dem.
Maksimovic er gratis, så det er måske mere interessant for Sarri og Tare, end at betale for Vicari.
Romagnoli og Kostic er vel ca. 50 mio... Dog begge på lån med obligatorisk køb næste sommer.
28 spillere:
Reina/Strakosha** +Adamonis
Lazzari*/Marusic - LF/Vacari* - Acerbi*/Romagnoli* - Hysaj*/Radu +Patric
SMS/Akpro - Basic/Cataldi** - LA/Zaccagni* +Murgia** (+AA***)
FA/Pedro - Immobile*/Muriqi - Kostic/Keita** +Moro**** +Romero****
25 spiller reg. i Europe (AA får ikke en plads), og 25 i Serie A og CI
*trænet i ITA (4: Lazzari, Acerbi, Hysaj og Immobile)
**trænet i SSL (4: Strakosha, Cataldi, Murgia og Keita)
***U21 O19 = skal reg. til EL, dog behøver ikke reg. til Serie A og Coppa (AA)
****U19 = behøver ikke reg. i nogen turnering (Moro, Romero m.fl.)
(Kamenovic kan ikke reg., da der med Kostic ikke er plads til flere non-EU, så han bliver "lejet" ud på en eller anden måde)
Det her bør faktisk være muligt. Der er også gode muligheder for 4-3-1-2, 4-2-3-1 og 4-2-1-3... Og samtidig er der spillerne til 3- og 5-mands forsvar, samt 4 eller 5 på midtbanen. Vi ville faktisk kunne gøre det hele med en sådan trup. Og der er ikke andre primadonnaer end LA, mens der stadig er stjerner i SMS og Immobile, hvilket giver en god balance. Okay, Keita kan være lidt et problembarn, men det er noget, at vi kan håndtere... Modsat dengang, hvor han havde en hel gruppe bag sig (fx Cavanda).
Overvejelser
Vi kommer dog ikke til at skide så meget på Lucas. Det tror jeg bare ikke på. Også selvom han ikke kan følge med mere, når det går stærkt på banen. Han kunne dog nok godt acceptere en free transfer, så længe det er udenfor Italien (retur til Brasilien?). Spørgsmålet er dog, om det først er til januar...
Derfor kunne Romagnoli nok udskydes til fremtiden, nu hvor vi allerede har Acerbi og Radu på den plads (VCF).
11 nye spillere i truppen af 28, hvis vi tager Moro (primavera), samt Adamonis og AA med i udregningen (tilbage fra lån), så er det 14 nye af 28... Og vi har nok 3 nye keepere til sæsonen efter (Furlanetto og 2 indkøb)... Det er en ret voldsom udskiftning, som er mere FM end virkelighed. Dog er Serie A lidt en undtagelse, og med ny træner og nyt system, så starter vi lidt forfra. Det er dog stadig voldsomt.
Dog ville jeg meget gerne hente alle de 6 nu. 4 pga. tilknytning til klubben og trænet i Lazio til truppen, samt et billigt stort italiensk offensivt talent (Zaccagni) og så SPILLEREN, at vi har udset os som denne sommers transfermål til Sarri (Kostic).
Hvis vi ender med Maksimovic i stedet for Vicari og Romagnoli, så er det nok heller ikke en dårlig ting...
Måske er Maksimovic eller Vicari bedre løsninger, da vi nok skal hente mindst en keeper til januar eller til næste sommer. Så vi kunne med fordel spare Romagnoli-pengene...
Cragno er skadet lige nu, Trubin er non-EU og skadet, Montipò er skiftet denne sommer allerede, Perin stoler jeg ikke på, Audero ville kræve en byttehandel (som Strakosha ikke ville acceptere)... Jeg ved ikke lige, hvem det skulle være, som ikke allerede har skiftet klub denne sommer. Jeg vil hellere virkeligt prøve at forlænge med Strakosha. Fx med en frikøbsklausul på 1 mio. euro per kamp han spillet i de forgående 12 måneder i alle turneringer for os (det er lige nu 11, med 6 EL-kampe, så er det nok 12 til januar - hvilket er en fair pris, hvis vi ikke bruger ham), som skal aktiveres på førstedagen af et transfervindue.
2022/23 trup:
Cragno*/Trubin +Furlanetto**
Lazzari*/Marusic - LF/Vacari* - Romagnoli*/Acerbi* - Hysaj*/Kamenovic*** (+Armini***)
SMS/Akpro - Basic/Cataldi** - LA/Zaccagni* +Murgia** +AA
FA/Pedro - Immobile*/Muriqi - Kostic/Keita** +Moro**** +Romero****
25 spiller reg. i Europe (Armini får ikke en plads), og 24 i Serie A og CI
*trænet i ITA (4: Lazzari, Romagnoli, Hysaj og Immobile)
**trænet i SSL (4: Furlanetto, Cataldi, Murgia og Keita)
***U21 O19 = skal reg. til EL, dog behøver ikke reg. til Serie A og Coppa (Kamenovic og Armini)
****U19 = behøver ikke reg. i nogen turnering (Moro, Romero m.fl.)
Non-EU køb: Kamenovic og Trubin
Udløbet kontrakt: Patric, Strakosha, Reina, Radu og Adamonis (Lucas og Caicedo - Adekanye, Maistro, Lombardi, og Lukaku)
Forlænget (udløber 2022): Marusic, LF og Moro
Udløber i 2023 og forlænges nok ikke: AA, Pedro og Acerbi (Durmisi, DA, Gondo, Casasola, Jony og Cicerelli)
(Vicari kan stadig frit byttes med Maksimovic)