Jeg så gerne en revolution. Igen denne sommer. Jeg kender risikoerne, men grundlæggende, så bevarer vi en startopstilling og henter forstærkninger til bredden.
Der er en blanding mellem et behov for international erfaring til CL og italienske talenter.
De indlydense for mig (venstre back og wing):
Venstre back og wings er for mig kernen til både dette og lidt en blanding. Pellegrini og Berardi har prøvet noget internationalt med klub og/eller landshold. Mens Valeri og Orsolini har talentet til mere.
Reservemålmand (kan vente):
På mål ved jeg ikke helt, hvem jeg ønsker. Gerne en international keeper, men også en, som tidligere har spillet i Serie A. Jeg ville ikke sige nej til Ospina, hvis det er en mulighed. Ellers måske et lån. Carnesecchi og Vicario tror jeg ikke, at vi har råd til, eller at det gider sidde på en bænk lige nu, og de har heller ikke international erfaring. Så det kan blive lidt svært at finde den rigtige, men der må være noget bedre end Maximiano. Dog kan det vente med en reservekeeper, med mindre Maximiano selv har krævet at blive solgt. Vi kan fx se Maximiano til Auronzo.
Erfaren centerforsvar til CL (hvis det ikke er Patric?):
Af erfarende muligheder, så er den anden mulighed at bytte Patric eller Gila med en 30+ international centerforsvar, som kan hjælpe Romagnoli i CL. Casale forventer jeg ikke meget fra i CL, og Gila kunne med fordel lejes ud, hvis Patric ikke skal videre (efter at have mistet sin plads i startopstillingen). Her kunne vi faktisk snakke om Stefan Di Vrij. Jeg ved det godt, han er heller ikke mit favoritmenneske, men han har en politik om, at hans kontakt er hans aftale med en klub, og det er vel fair nok et sted. Jeg kunne faktisk helt godt leve med Pellegrini-Romagnoli-De Vrij-Marusic i CL. Som på mål, så ved jeg godt virkeligt ikke, hvem der skulle være vores erfarende spiller, som både kender Serie A og det internationale godt. Derfor er det folk som Ospina og De Vrij, som virker interessante, men det er måske bare min mangel på bred viden omkring fodbold disse dage.
Talent på højre back (hvis det ikke er RFM i den kommende sæson):
I defensiven kunne vi også bruge en u21 (født i 2001 eller senere) højre back. Bare så vi har ekstra bredde. Spørgsmålet er dog, om dette skal være vores egen RFM, da der ikke rigtigt er nogen andet at gå efter. Det her skal nemlig gerne være en italiensk spiller. Man kunne håbe Alessio Buttaro er endnu en Romagnoli/Pellegrini og vokset op i riomma, mens han drømte om Lazio... Men det ved jeg ikke noget om. Det kan være, at vi skal finde denne u21-højre-back med et andet pas end italiensk... Der skal bare være en højre back, så Marusic og Hysaj kan være frie til at støtte i venstre, hvis Valeri og/eller Pellegrini har tilvendingsudfordringer.
Den svære: En hel midtbane:
SMS vil ikke forlænge, vi snakker vist med LA... Basic og MA er meget tvivlsomme. Nærmeste talent er Bertini, som ikke er blevet prøvet endnu (men han spiller samme plads som MA, som også er u21). Og så er der Cataldi og Vecino, som bestemt er gode nok, men vi kommer ikke langt i CL, hvis de er garanterede startere. De skal være en styrke i rotation.
Zielinski og Baldanzi ville virkeligt give os noget offensivt. Baldanzi er også u21 i den kommende sæson. De kan støtte angrebet, roterer med LA, eller Zielinski kan spille sammen med LA. Så er det offensive i hvert fald på plads. Det defensive og rotationsbredde kunne være dækket af Basic og Vecino, hvor vi så bare mangler en regista mere, som nok vil spille CL, hvor Cataldi spiller Serie A. Uribe? Arthur? Rovella i Serie A og Cataldi i CL? Den er svær, og det kan være svært også at tiltrække den rette. Handler som Klose, LA og Lucas hænger ikke på træerne. Jeg vil dog helst tænke langsigtet og gå efter Rovella.
Og for den sags skyld, så har jeg intet problem i at sige farvel til SMS mere. Og hvis LA ikke har besluttet sig for, at han er 100% Lazio (til hans kontrakt udløber), så kan han også smutte. De må gerne begge blive, men det er ikke afgørende for mig mere. Jeg har bemærket både deres styrker og svagheder. Jeg kan leve uden begge.
Angrebet:
Jeg startede med 2 wings. Det vil sige Immobile, 4 wings, Pedro og talenter. Af de talenter, så vil jeg faktisk gerne låne dem alle ud (hvis ikke sælge, hvis vi kan få gode penge), hvis de ikke kan spille for primavera. Og Pedro må faktisk også gerne smutte på en free transfer (som han angiveligt overvejer).
Hvilket vil sige, at der kun er Immobile og 4 wings tilbage. Og så er jeg som på midtbanen klar til at hente en hel kæde også i angrebet. Det vil sige, at bare fordi vi skriver med Orsolini og Berardi, så er Retegui/Pinamonti/osv. stadig interessant. Specielt Retegui. Denne vice-Immobile ved jeg er vigtig for mange, men personligt, så har jeg det fint med Berardi, FA og Orsolini til den rolle i form af falsk 9'er, og så kunne Cancellieri måske stadig beholdes til at være 6.- og 7.-valg med Gonzalez.
Listen og truppen:
(Serie A - CL)
Provodel (Ospina - Provodel spiller alle kamp, hvis muligt, som 1.-keeper)
Hysaj - Marusic
Casale - Di Vrij
Romagnoli (Patric/Gila - Romagnoli spiller noget af alle kamp, hvis muligt, som 2.-anfører)
Valeri - Pellegrini
Vecino - LA
Cataldi (Rovella - Cataldi spiller noget af alle kamp, hvis muligt, som 3.-anfører)
Basic - Zielinski
Berardi - FA
Immobile (Retegui - Immobile spiller noget af alle kamp, hvis muligt, som 1.-anfører)
Orsolini - Zaccagni
+Magro, RFM/*ny*, Bertini, Baldanzi, og Gonzalez
Salg:
Maximiano, Lazzari, SMS, MA plus det løse giver vel 80-100 mio med lidt held? Jeg glemmer måske også nogen af værdi, så det kunne nærme sig 100.
Selvom jeg ville foretrække at leje Cancellieri ud (efter han og Moro er slået af Gonzalez til Auronzo), så kan han have nok værdi til, at et salg giver mening. Fx hvis han tager 10-15 mio af prisen på Berardi.
Køb:
Ospina, Di Vrij, Valeri, Pellegrini og Rovella bør være til at finde ud af. Det kan koste SMS til Juve for Pellegrini, Rovella og penge, men det kan jeg sagtens overleve.
Zielinski, Berardi, Retegui og Orsolini får vi ikke sådan råd til øjeblikkeligt. Retegui går nok kun for cold hard cash, men de 3 andre kan der måske laves kreative handler omkring med dyre lån, optioner og klausuler om obligatorisk køb. Der skal dog gøres noget kreativt, hvis vi skal kunne hente alle de spillere på en gang.
TF har de 4 sidstes værdi til 84m, men jeg tror nok, at der skal betales tættere på 100m for dem samlet.
De første 5 er nok 2 free transfers eller noget symbolsk for Ospina, Valeri på lån med alt muligt klausuler, Pellegrini og Rovella håber jeg, at vi kan få samlet til 20 mio. ellers så må vi ud i noget lån osv. også for dem.
Overordnet:
Det her kan dog lade sig gøre. Det kræver SMS bliver solgt, det kræver CL, og det kræver, at vi investere langsigtet ved at låse vores transferbudget for næste sommer allerede nu.
Der har allerede været forlydner om, at Lotito er klar til at lægge om i sin stil til sommer, så hvis det virkeligt er sandt, så mener jeg helt seriøst at denne kombination af spillere er muligt.
Og vi henter ikke flere nye spillere, end vi gjorde i sidste sommer.
Det her virker og føles tosset, men fakta siger, at det ikke er.
Reelt hentes et meningsfyldt alternativ til vores ledere i hver kæde (udover forsvaret), 3 Serie A startere og 2 CL startere. Det er faktisk ikke for mange til at integrere i en trup. Og alle indkøb har en tilknytning til Italien.
Først:
Pellegrini, Ricci, Pereyra og Orsolini.
Så (alt efter salg, udlån og penge tilbage i kassen):
Audero, D'Ambrosio, Valeri, S. Bastoni og Baldanzi.
Jeg kiggede lidt nærmere u20 VM i forbindelse med Marcos Leonardo.
Casadei som mediano scorer 7 mål.
Marcos Leonardo var alene nummer 2 på topscorer listen med 5 mål.
Det siger noget som Casadeis niveau.
For Italien var Baldanzi og Casadei dem, som scorede og skabte målene.
Fabbian var slet ikke udtaget, men det kan være pga. Reggina ikke kunne undvære ham i Serie A.
Zanotti spillede stort set fast, men startede ikke i finalen.
For den sags skyld Pafundi. Som også spillede u20 VM, som 17-årig, og har allerede fået nogle minutter for Udinese i den nu afsluttede sæson.
Det her er i hvert fald spillere, som vi bør være interesseret i. Cancellieri var nok ikke med, da han er et år for gammel.
Mine ønsker er udviklet sig til en opstilling:
Audero
Zanotti - ((Baschirotto)) - ((Buongiorno)) - ((Valeri))
(Frattesi) - (Rovella) - Zielinski
Berardi - (Simeone) - ((Orsolini))
+Fabbian +(Baldanzi) (u21 talent, sammen med Zanotti, Gonzalez og Bertini)
(I parentes er spillere, som vi kun løst er sat i forbindelse med denne sommer, eller hvor vi ikke er favoritter til at få spilleren)
(I dobbeltparentes er spillere, som vi ikke er sat i forbindelse med overhovedet denne sommer)
Hvad er nyt:
Ja, der er ny navne i centerforsvaret. Gila kunne godt bruge en sæson ude på lån og Patric svinger bare så meget. Jeg ville ikke have noget imod, hvis vi kunne leje dem ud og prøve noget nyt i bredden. Jeg ved godt, at det er næste sikkert, at vi ikke kommer af med Patric denne sommer, men jeg mener stadig, at hvis vi vil forblive i CL i flere år frem, så skal vi prøve noget nyt.
Mens vi beholder:
Provedel, Marusic, Hysaj, Pellegrini, Casale, Romagnoli, Cataldi, Vecino, LA, FA, Zaccagni, Immobile.
Andet:
- LA kan blive erstattet af Pereyra, men det er ikke noget, at jeg direkte ønsker.
- Marchetti må gerne komme tilbage i stedet for Adamonis som 3.-keeper.
Urealistiske ønsker:
- Jeg vil meget gerne have Orsolini, men jeg tvivler helt reelt på, at vi ofre Pedro for at få ham, så den er lidt langt ude.
- Centerforsvaret er også lidt langt ude, da Gila og Patric slet ikke er så dårlige.
- Frattesi kan jeg heller ikke forestille mig, at der skulle være penge til (som sagt andre steder, så skal spilleren selv slå i bordet og melde ud, at han VIL til Lazio - hvilket også er det eneste scenarie, at jeg vil tro på, at han er laziale og ikke riommanista). Det bliver rettere Pereyra for Basic, og så måske Frattesi for LA, hvis vi er rigtigt heldige.
- Baldanzi er nok også bare for dyr til at være blot ekstra bredde. Det er en spiller, som vi gerne ville have på sigt (som Cancellieri), men han er nok ikke relevant i den kommende sæson, hvor vi skal bruge CL-klar spillere. Vi ville også stå med 9 midtbanespillere, hvilket er totalt overkill. Hvis Lazzari bliver erstattet med Zanotti, Fabbian og penge fra Inter, så kan vi også være interesseret i at leje Fabbian ud. Eller sende ham til Sassuolo med en tilbagekøbsklausul i en Frattesi-handel (som jeg forventer vi gør med Cancellieri i handlen for Berardi).
- Spillerne nævnt koster et sted mellem 150-200m euro. Ja ja, lån med option på flere, og vi sælger også SMS, LA, Lazzari, Maximiano, MA, Basic, Patric og Gila for at få det hele, og der er penge fra CL og penge fra nummer 2 i Serie A... Vi køber stadig ikke ind for sådan en formue over en sommer.
Jorginho er mere spændende end Rovella, specielt kortsigtet, og Verratti siger jeg heller ikke nej til...
Dog ved jeg ikke, om det er bedre for truppen overordnet på længere sigt, end hvis Cataldi kan være fokus og udvikles som leder, mens Rovella kan være back-up.
Overordnet
Nu da sæsonen er slut og Spezia også er rykket ned, så er Simone Bastoni også interessant. Specielt da han er venstrebenet. Zielinski skulle være begge-benet. Derfor ser jeg dem, som et ekstra taktisk niveau at have.
Jeg ved godt, at dette er ret voldsomt, og en hel del flere succesfulde handler end vi er vandt til, men det er netop også ønsker. Realitiske ønske og spillere, at vi kigger på, eller har kigget på, eller vi måske burde.
Hvor de mulige transfers grundlæggende er realitiske, så er den samlede mængde af dem nok ikke. Og der er flere handler på listen, som måske kan lade sig gøre, men de bliver bestemt ikke nemme.
Mit udgangspunkt er, at vi grundlæggende har en god nok spillere på hver af vores positioner.
Truppen
Startere og rotation registreret i alle turneringer:
(Serie A - CL)
Audero - Provodel
Hysaj - Marusic
Casale - Di Vrij
ROMAGNOLI (Patric - Romagnoli spiller noget af alle kamp, hvis muligt, som 2.-anfører)
Valeri - Pellegrini
Frattesi - Vecino
CATALDI (Rovella - Cataldi spiller noget af alle kamp, hvis muligt, som 3.-anfører)
Bastoni - Zielinski
Berardi - FA
IMMOBILE (Simeone - Immobile spiller noget af alle kamp, hvis muligt, som 1.-anfører)
Orsolini - Zaccagni
Opstillet i opstillinger:
Serie A:
Audero
Hysaj - Casale - ROMAGNOLI (Patric) - Valeri
Frattesi - CATALDI (Rovella) - Bastoni
Berardi - IMMOBILE (Simeone) - Orsolini
Champions League:
Provodel
Marusic - Di Vrij - ROMAGNOLI (Patric) - Pellegrini
Vecino - CATALDI (Rovella) - Zielinski
FA - IMMOBILE (Simeone) - Zaccagni
Reserver og talenter:
(3.-keeper i Serie A): Marchetti (u21 seniortalenter i Serie A): Zanotti, Fabbian, Baldanzi og Gonzalez
(u21 i Serie A, men også spille CL): Bertini og Moro?
(støtte fra primavera - også i CL): Magro, Ruggieri, LR? osv. (vi har specielt en del muligheder i angrebet på primavera, dog primært ikke i CL)
Hvornår en spiller er ung nok til ikke at skulle registeres:
UEFA turneringer "List-B" kræver, at spilleren har været i klubben uafbrudt i 2 år, og er født efter en bestemt dato . Det er for den kommende sæson 1. januar, 2002. Dette gælder fx for Luka Romero (hvis han bliver). Dog dækker dette også for alle vores primaveraspillere og Bertini, som har været i klubben i 2 sæsoner allerede (det vil sige, at det ikke gælder alle primaveratalenter, på samme måde, som at vi skulle registrere LR i den afsluttede sæsons EL).
u21-reglen i Serie A kræver, at spilleren ved starten af året, hvor sæsonen starter ikke er fyldt 22 endnu. Det vil sige, at de for den kommende sæson er født efter 1. januar, 2001.
Dette kan gælde nyindkøb også, og det er derfor, at vi er særligt interesseret i Zanotti, Fabbian, Baldanzi og Rovella.
Dette kan også ses i, at vi hentede Gila, MA og Cancellieri sidste sommer (hvor kun Cancellieri skal ikke registreres af de 3 i den kommer sæson, hvis han ellers bliver).
Den eneste spillere, som måske kan registreres som trænet i Lazio (fordi de skal registreres i CL) er Raul Moro. Hvis han bliver...
Transfers
Lån ud til Serie A (eller sælg for den rigtige pris med videresalg klausuler og tilbagekøb):
Maximiano (10mio.+), Gila (10mio.+), MA (10mio.+), Basic (10mio.+), Cancellieri (10mio.+)
Bare lån ud (helst til Serie B - talenter, som kan blive til noget, burde spille på vores "NextGen"-hold):
Furlanetto, RFM, Novella, Armini og Coulibaly
Sælg/lad gå (hvis kan lejes ud, så står de under "lån ud"):
Adamonis (free/symbolsk/biligt)
Lazzari (15mio.+)
Acerbi (2mio.+)
Radu (pension)
Kamenovic (free/symbolsk/biligt)
Durmisi (udløb)
Escalante (5mio.+)
Akpro (biligt)
SMS (40mio.+)
LA (15mio.+ til os)
Lombardi (free/symbolsk/biligt)
AA (free/symbolsk/biligt)
Fares (free/symbolsk/biligt)
Jony (free/symbolsk/biligt)
Pedro (udløb, hvis vi har råd til 3 nye angribere)
Rossi (free/symbolsk/biligt)
Køb:
Audero (7mio./lån med tvunget køb)
Marchetti (free)
Zanotti (5-10mio./lån med option eller tvunget køb)
Di Vrij (free)
Valeri (5-10mio./lån med option eller tvunget køb)
Pellegrini (5-10mio./lån med tvunget køb/SMS-handel)
Frattesi (35mio.)
Fabbian (5-10mio./lån med option eller tvunget køb)
Rovella (10-15mio./lån med tvunget køb/SMS-handel)
Bastoni (5-10mio./lån med option eller tvunget køb)
Zielinski (20 mio.)
Baldanzi (5-10mio./lån med option eller tvunget køb)
Berardi (35 mio.)
Simeone (15-25 mio./lån med option eller tvunget køb)
Orsolini (10-15mio./lån med option eller tvunget køb)
Alternativer:
- Behold Pedro for Orsolini (som vist skal til Fiorentina).
- Retegui eller ham u20 brasilieneren for Simeone (evt. Milik på en eller anden sindsyg måde).
- Gedson for Frattesi/Zielinski (billigere løsning) eller for Bastoni (dyrere løsning).
- Arthur eller anden for Rovella (svært at sige, om Juventus er villige til at opgive Rovella, og om vi stoler nok på Cataldi i CL). Hvis vores nye regista ikke er u21 (som Rovella i den kommende sæson), så vil der ikke være plads til en 3.-keeper i truppen, ellers så skal Fabbian/Baldanzi ind som en af de 4 roterende mediano. Derfor er det indlysende, at vi går efter Rovella på lån. Og hvis Rovella ikke levere, så sendes han tilbage til Juventus (da han i 24/25 skal registeres i Serie A).
- Parisi eller anden som en af de 2 venstre back. Dog har Pellegrini international erfaring, som er relevant i CL, hvor fx Valeri og Parisi nok ikke skal forventes at kunne starte i Europe lige foreløbigt. Fx har vi kigget på Milos Kerkez (19-årig fra AZ, som scorede imod os i ConL), som faktisk kunne bruges i CL. Okay, grundlæggende er det nok Marusic og Hysaj i CL, hvorfor Zanotti er interessant for os i højre, men jeg mener stadig, at vi skal have 2 venstrebenede venstre backs, og en af dem skal have noget erfaring i Europa, så vi kan roterer i CL. Zanotti og Valeri/Parisi kommer ikke til at bære os i CL.
I Pellegrini, Zanotti og Valeri er en billig, ung og italiensk kombination, hvor Pellegrini faktisk har noget erfaring. Det er også en kombo med to laziale.
Økonomi
Vær opmærksom på at betaling i nogen transfer osv. kan være forsinket per aftale. Så der på begge sider kan være afdrag flere år ud i fremtiden.
Indtægt:
Maksimalt: 80-120 mio. i salg. og 50-70 mio. i potentielt salg./lån = 130-190 mio.
Realistisk: 150 mio. (hvis vi sælger alle)
CL-kval. og Serie A nummer 2 giver significant med præmier. Jeg forventer, at der er 50mio. ekstra i kassen.
= Jeg tror, at 150mio. tilgængeligt til indkøb ikke er umuligt.
Og at der stadig er 50 mio. i salgsværdi tilbage i spillere udlejet.
Hvis SMS og LA ikke bliver solgt, så henter vi ikke hhv. Frattesi og Zielinski. Så det her minimal indvirkning.
På mål betaler en forventning om et senere salg af Maximiano for Audero.
I forsvaret betaler Lazzari for alle vores indkøb.
På midtbanen betaler salg og forventet værdi af senere salg for indkøb.
Det er kun i angrebet, at vi reelt køber fra bankkontoen og præmiepenge..
Udgift:
Denne sommer vil der skulle betales 120-180 mio. i transfer og lån.
= overordnet bliver det nok til ca. 150 mio.
Realistisk (både betaling for lån og transfers):
= Jeg tror på, at vi kan (med en hel del held) lave alle disse transfers.
I teorien kan vi have mellem 0-50 mio. tilgængeligt til januar (om vi bruger dem eller ej), hvis vi sælger helt vildt.
Men alle disse transfers burde faktisk være mulige, hvis vi spiller vores kort helt rigtigt.
(Så det burde ikke være realistisk, men nu henter vi ny sportsdirektør, så nu må vi se).
DOG!
Det skal tages med at vores lønudgifter nok kommer til at stige en del. Det kan negativt påvirk, hvor mange at vi kan hente. Eller om vi går i Gedson og behold Pedro fremfor Frattesi og Orsolini.
Fra nedrykkere:
Sampdoria: Audero (mål)
Cremonese: Valeri (VB)
Hellas: der kunne være flere muligheder, men egentligt er ingen af dem interessante lige nu... Udover, hvis Napoli faktisk ikke beholde Simeone. Ham kunne jeg godt bruge, som vice-Immobile. Jeg ved ikke, om det er bedre end Retegui, eller ham u20 brasilieneren, men jeg vil påstå, at han ville passe godt ind i den rolle. Og der ville være mere spilletid med Immobiles alder (kontra Osimhens alder).
Nu har jeg set flere gange Audero ind som reservekeeper. Og jeg synes det lyder helt perfekt.
Bare se på Provodel. Det er, hvad Serie A erfaring betyder. Provodel havde altid reddet langt mere i Spezia end xG-against, så jeg kunne godt tænke mig at se, hvordan det ser ud for Audero.
Cesare Casadei til at erstatte Sergej. Han er virkelig ved og udvikle sig til noget specielt. Og med alt den rotation som er i chelsea pt kan han måske lokkes væk. Men ville så også kræve at Sarri tør og bruge unge spillere, noget vi ikke ser så meget af.
Siger ikke nej, men tror ikke på, at det er realistisk.