Målmænd:
Ind:
(ingen)
Forlænget:
Furlanetto har forlænget til 2028 og er nok 3.-målmand fremad. Provedel og Mandas er naturligvis nummer et og to.
Potentielt på vej ind:
(ingen)
[Ingen indkøb uden salg]
Ud:
Adamonis er taget til Catania definitivt, hvilket efter en god sæson i Serie C ved jeg ikke, om er det optimale valg, men han er nok aldrig en, som når toppen af Serie A.
Maximiano (8,5mio.) er solgt nu, da Almeria har aktiveret frikøbsklausulen.
Uklar fremtid:
(ingen)
Udløber 2025:
(ingen)
Afventer afgang (salg eller lån):
Magro ligner en, som kunne være på vej til Salernitana (i Serie B) på lån.
Forsvaret:
Ind:
Tavares (lån med option/tvunget køb, 6mio., samt 20% videresalgsbonus). Venstrebenet back, som også kan spille i højre. Er dette en Marusic i venstre? Tavares er 24, Pellegrini 25... Hysaj er 30, Lazzari fylder 31 til efteråret, Marusic fylder 32... Det er trods alt godt, at vi har gennemført skiftet i venstre, hvor vi så nu nok skal til at skifte ud i højre. Med Gila skal så kan det godt være, at vi venter til Januar med handling.
Forlænget:
(ingen)
Potentielt på vej ind:
(ingen)
[vi kunne godt bruge en u21 centerforsvar, hvis Gila tager længere tid om at blive frisk, ellers så sidder vi nok på Hysaj indtil januar - fx Pirola]
Ud:
Novella er smuttet på free transfer til Potenza. Nok en god løsning for alle parter.
RFM er blevet lejet ud til Juve Stabia. Hysaj er vist også på vej ud, men jeg skal se det, før jeg tror det.
Dutu har forladt os på en freetransfer. Han ender måske hos Juve u23... Vi kanne godt bruge et u23 hold snart! Okay, det virker så til at være Milan u23 nu...
Uklar fremtid:
Hysaj kan give bredde til forsvaret, hvor der uden dem reelt kun er 8 spillere, samt Ruggeri fra primavera (og for den sags skyld Bordon, men det er vist kun i Serie A). Det vil sige, at vi kan være lidt tyndt på backs, hvor vi godt kunne bruge en nummer 5. Måske jeg undervurdere Bedini og Milani, men jeg tror det ville være bedre med en seniorspiller med. Hysaj kan spille i begge sider og centralt. RFM kan spille i højre, men så kan Marusic spille alle pladser i et forsvar. RFM er trænet i Lazio, og det er vist kun Furlanetto og Cataldi, som er sikre på at bruge en sådan plads (hvis vi ellers beholder Cataldi, der har været nogle underlige rygter), så det er en gratis bonusspiller i truppen.
Med Gila skadet, så kan det være, at vi ikke har travlt med at komme af med Hysaj.
Hysaj er også lidt kommet tilbage til Auronzo, så der mangler vist ikke nogen lige nu. Sardo måske, mens hans fremtid er også lidt uklar...
Udløber 2025:
Hysaj og Marusic. Begge er reletivt gamle, og de skal bevise, at de er garanteret startere i 2025/26, ellers så er free transfer helt fint for spillere som til den tid er hhv. 31 og 32. Det er ikke nødvendigvis dårligt, hvis begge smutter på free transfer.
Hvis Marusic vil blive og gør det godt, så kan han nemt få en ny kontrakt (2+1år til en god løn), men Hysaj smutter enten denne eller næste sommer (måske Januar, nu hvor Gila er skadet). Jeg tror dog, at Marusic tager ned til SMS til næste sommer og får en formue i løn, og vi har Lazzari i højre, Pellegrini+Tavares i venstre og måske RFM bliver til noget i højre... Vi kan godt miste begge til næste sommer på free, hvis det er.
Kamenovic og Fares er tilbage fra lån. Jeg ser ikke, at de har nogen fremtid, men jeg tvivler på, at vi kan sælge dem lige nu.
Midtbane (uden offensiv midt):
Ind:
(Guendouzi (13mio.) option/tvunget køb aktiveret.)
Bordon (uklart pris) var på lån sidste sæson og spillede fast for primavera, han er centerforsvar og defensiv midt, men spillede fast på defensiv midt. Han kan vist spille en sæson mere for primavera, og derfor dækker han og Sardo bonus bredde i Serie A, hvor Sardo alene er det i EL (han kan være på liste-B).
Med Rovella, Cataldi, Vecino og Guendouzi, så er det klart, at Bertini and Marino skal vise mere på lån før de får en plads i bredden.
Forlænget:
(ingen)
Potentielt på vej ind:
(ingen)
[en u21 spiller kunne være meget interessant, og specielt hvis vi mister Sardo - fx Fazzini]
Ud:
Bertini, Ascoli, lån med option for dem, og derefter tilbagekøbsoption for os (hvis det bliver relevant).
Uklar fremtid:
Cataldi er vist blevet tilbudt til Torino, men de var vist ikke interesseret. Jeg forstår det ikke, da han er den eneste "trænet i Lazio", som kan være i rotation (Furlanetto, RFM, Bertini osv. er rettere reserver). Vi spiller 3 turneringer med mange kampe og en bedre trup er nødvendig. Selvom han måske mangler kvalitet, så er han uvurderlig som kvantitet. Der har ikke været noget længe, og der har ikke været noget i medierne om, at Lazio ville af med Cataldi, eller at han ville videre, så jeg ser den lidt som slut, men man ved aldrig...
Sardo bliver vist fulgt af Milan, som kan tilbyde u23 i Serie C. Det er en ret kompleks situation.
Udløber 2025:
Akpro og Vecino. Jeg tvivler på, at vi vil forlænge med nogen af dem, men vi kan snakke med Vecino i løbet af sæsonen. De er hhv. 32 og 33 til næste sommer, og vi kan med fordel købe 1-2 CM til at supplere Guendouzi, Rovella og måske Cataldi til næste sommer.
Marino skal lejes ud igen.
Akpro, Basic og MA er vendt til tilbage fra lån. De er potentielt brugbare, men vi bør kunne hente bedre. Forhåbentligt kan vi sælge, men det kan ende med flere udlån.
Offensiv:
Ind:
Noslin (15mio) og Tchaouna (8mio. - har 50mio. frikøbsklausul) til offensiv all-rounder, primært højre wing, sekundært 9'er. Giver enorm bredde på de pladser, kan også spille offensiv midt og i venstre, og der er der nok mere brug for dem.
Muños (free) tager nok en sæson for primavera, hvor vi mangler en offensiv midt, men han vil også være relevant som nummer 3 på seniorholdet.
(og ud igen...) Artistico, 12 m i 30k i Serie C. Vist et meget stort angrebstalent. Dog lejes han vist til Serie B i den kommende sæson, så han kan vokse videre.
Dele-Bashiru er så godt som Lazio-spiller. Har underskrevet sin kontrakt digital (det kan betyde alt og det kan betyde intet i andre tilfælde), og så var han til lægetjek i går.
Den bør være der.
Castrovilli berygtet for at være mere skadet end frisk, men slipper han for skaderne, så er han en starter i kamp1... Det hele handler om hans knæ. Kan det holde, så er han guld, kan det ikke, så er han intet. Det er vel også derfor, at der er så meget snak om en kontrakt på en sæson, hvorefter det automatisk bliver til 2 mere efter et bestemt antal kampe. Ingen stjerne, men en spiller, som kan starte på OMC.
Forlænget:
(ingen)
Potentielt på vej ind:
Armand Laurienté (køb, 15 mio euro) Castrovilli var gratis, så nu er der penge til en spiller mere. Det virker klart til at
Dia (lån med option) kan være på vej. Specielt nu hvor Immobile er smmutter. Vi har lige nu Taty, Noslin, Tchaouna og til nøds Cancellieri, som kan spille en form for 9'er. Selv Pedro kan spille en falsk 9'er. Der er et rygte omkring, at vi allerede har en aftale med Dia og Salernitana om lån med option, men jeg ved ikke om det stadig gælder.
Ud:
Moro (2mio.) til Valladolid (det var vist et tvunget køb, efter de rykkede op eller noget i den stil).
Crespi lejes ud igen i Serie B. 345min over 21k med 1m viser ikke rigtigt noget. En sæson mere i Serie B vil nok gavne ham, og denne gang er det for Südtirol.
Artistico, Juve Stabia, lån med option for dem, og derefter tilbagekøbsoption for os (hvis det bliver relevant).
Immobile til Besiktas, permanent. Der er vist en symbolsk pris på 3 mio. euro, men Immobile har vist også opgivet noget lån vi skyldte ham, så det hele kunne gå lidt stærkere.
Uklar fremtid:
Cancellieri er vendt tilbage, Gonzalez er allerede i truppen. De er u21 i Serie A, men skal reg. i EL, hvis de skal spille der, og de er for gamle til primavera. Samtidig spiller de primært den primære position for Isaksen, Noslin og Tchaouna, samt, at der også er SF (primavera, liste-B, men primært venstre wing) og Pedro er ikke smuttet endnu.
Pedro og Taty vil begge vist gerne blive og vise mere, men der kan være penge i Taty (hvis Girona sælger deres ukrainer, så giver de nok 20 mio.), og vi har vist allerede Dia klar som en bedre 9'er, mens vi nu har wings nok efter Cancellieri kom tilbage fra lån, samt vi har hentet Noslin og Tchaouna. Det virker dog til, at Taty bliver.
Isaksens plads i truppen kan blive truet af alle de nye. Han skal vise et højt niveau til Auronzo.
Udløber 2025:
Gonzalez (hvis han lejes ud fryses hans kontrakt nok), Pedro (er blevet tilbudt ophævelse, men vil vinde et trofæ med Lazio) og AA.
AA skal bare ud.
Overblik:
Truppen lige nu med garanterede spillere [bud indtil indkøb]:
Mål: Provedel94, Mandas35, Furlanetto55 (TiL), Renzetti59 (liste-B + u21)
HB: Marusic77, Lazzari29, [Hysaj23?/Bedini?] (liste-B + u21)
CB let: Gila, Patric4, Ruggeri44 (liste-B + u21)
CB tung: Romagnoli13, Casale15, [ny-u21/Zazza?] (liste-B + u21)
VB: Pellegrini3, Tavares30, Milani78 (liste-B + u21)
DMC: Rovella6, Cataldi32 (TiL), Bordon (u21)
CM: Guendouzi8, Vecino5, Sardo (liste-B + u21)
OMC: Castrovilli22, Dele-Bashiru7, Muños (u21)
HW: Isaksen18, Tchaouna20 (u21), [Cancellieri19?/Gonzalez?/Balde?] (u21)
VW: Zaccagni10, [ny-senior/Pedro9?/Cancellieri19?], SF70 (liste-B + u21)
AngC: Taty11, Noslin14, Sulejmani (u21)
Det eneste sted, at der reelt kan købes en senior er venstre wing... Ellers så kan vi snakke om u21 spillere som nummer 3 på en given position.
Andre spillere med nummer lige nu (da de var/er til Auronzo): Kamenovic16, Fares93, Akpro92 og Basic26.
Forklaringer:
- Furlanetto ville jeg ikke lægge det store i ellers, men vi har lige forlænget med ham, og så må han trods alt have en rolle. At han er trænet i Lazio gør også, at vi ikke skal tage en plads fra en anden spiller i seniortruppen.
- Bordon kan både være tung CB og CDM... Jeg ved heller ikke, hvor stor Zazza er, men Dutu bliver lidt savnet i den rolle. Dog smider jeg Zazza på for at fylde ud. Det skal dog bemærkes, at vi faktisk dækker hele kæden med okay talenter, så jeg fastholder min teori om, at vi starter et u23 hold til næste sommer.
- Hysaj er foreløbigt vores nummer 3 på højre back, men vi bør nok erstatte ham med et (u21) talent et sted i forsvaret. Helst centralt (da Patric og Gila kan spille backs).
- Jeg mener, at Cataldi og Taty bør og skal være sikre på deres pladser, og så er vi også sikre på 2 senior markspillere og en talent på hver plads.
- Vi skal nok tage de 4 wings som dækkende for de 2 pladser, og så måske tage Balde, Cancellieri og/eller Gonzalez (alle kun u21) med som en ekstra højre wing... Men vi kan også bare købe en venstre wing. Eller Pedro går tilbage ind i truppen. Vi kan sagtens forestille os, at Tchaouna får den der VW2-plads, hvor Balde får HW3. Og så er der plads til Pedro i Serie A, men ikke i EL.
Købsrækkefølge og potentielle navne:
1.)
Jeg tror, at vi er færdige... Vi kan i hvert fald stoppe, hvis vi vil.
Med mindre vi sælger nogen, så er kigger vi fra nu af kun på talenter...
(eksempel: https://www.tuttomercatoweb.com/lazio/?action=read&idnet=bGFsYXppb3NpYW1vbm9pLml0LTIwODAwNw)
2.)
Der er noget snak om et åbningsbud på Armand Laurienté fra Sassuolo på 10 mio., hvor den forventede pris er omkring 15 mio. Det passer med vores eneste tilbageværende hul... Højrebenet venstre wing...
Pedro kan ende med ikke at have en plads i EL... (hvis ellers han bliver)
2 sæsoner i Serie A: 65k, 12m, 12a, 5116min. Alder: 23-25.
2 sæsoner (+3 første kampe af 22/23) i Ligue 1: 67k, 10m, 8a, 4380min. Alder 21-23.
2 sæsoner i Ligue 2 (som talent): 31k, 5m, 5a, 1364min. Alder 19-21
(hans 3min i Ligue 1 i 2019 i en kamp gad jeg ikke regne med, det samme gælder cupkampe)
I forhold til niveauet i ligaerne og hans alder, så vil jeg påstå, at tallene er sammenlignelige direkte:
6 senior sæsoner: 163k, 27m, 25a, 10860min. Alder: 19-25.
Per sæson:
Kampe: 27,166
Mål: 4,5
Assist: 4,166
Gult: 3,666
Minutter: 1810
Minutter per mål (27): 403
Minutter per assist (25): 435
Minutter per mål eller assist (52): 209
3.)
En u21 central midt og/eller centerforsvar vil jeg heller ikke udelukke... Det er bare ikke kritisk nødvendigt (med mindre Gila virkeligt har problemer med den tå).
Pirola er åbenbart på vej fra Salernitana til Olympiacos for 3 mio. euro... Det kunne vi godt havde betalt... Men vi havde nok travlt med andre handler. Fazzini har vi været sat i forbindelse med tidligere.
4.)
Jeg har stadig Dia som et potentielt indkøb. Jeg ved ikke lige, hvordan vi skulle få plads til ham i truppen, men jeg ville ikke blive ked af det, hvis vi kunne have tre 9'ere... Specielt når Noslin (en wing) er en disse 9'ere, samt at jeg seriøst mener, at i 4-2-3-1 så er Taty en oplagt Jon-Dahl-falsk-10'er...
Castrovilli kan spille samme rolle som Guendouzi og Vecino, så vi kan skubbe spillere mere defensivt i vores rotation. En 9'er mere giver bredde til hele angrebet og midtbanen. Hvis der ellers er en plads i truppen.
Gik vi ud og hentede Pirola (den er ikke ufficiale), Fazzini, Laurienté og Dia nu, så ville det godt nok være vildt... Og så har vi trods alt en ret bred Serie A trup, men vi ville have nogle stykker, som ikke kunne spille EL... Og flere seniorspillere ville blive skubbet ud, når vi skal registrere vores trup til første runde af Serie A i midten af august.
Kamenovic:
Og MA:
Er lejet ud, og vist begge med betinget tvunget køb.
Lidt oprydning skader ikke.
Jeg opdateret ikke lige med det samme, men får det forhåbentligt gjort i morgen.