Hvilke spillere, at vi har været efter, har kigget på, og kan fås relativt billigt til januar.
I ved hvordan det er i januar. Der er ingen penge, og i kan gøre med jer selv i privaten, hvad i vil med våde drømme om spillere efter et salg af SMS, LA el. lign.
Hvis vi tager udgangspunkt i, at vi arbejde på, at komme af med Fares og Hysaj, mens vi nok kigger efter et Serie A lån til Kamenovic.
Hvilket altsammen åbner op for, at vi kan kigge på 1-2 venstre backs (hvor gerne minimum 1 kan spille i højre også, men det skal gerne være venstrebenet), og vi nok mangler en vice-Immobile og måske en wing.
Vi har en komplet midtbane og 2 gode målmænd. Samt vores 4 centerforsvar (plus Radu og måske Kamenovic) stadig ikke er spillet helt ind. Så lad os nu venligst forholde os til, hvad vi faktisk nok kigger efter:
Lån af startende venstreback med option (Emerson, Reguilón... Hvis vi kan finde det rigtige lån, så kan en spiller på dette niveau måske stadig hentes)
Køb af talentfuld rotations venstreback (Parisi har været lidt nævnt, men er for dyr, Valeri kom lidt ud af ingenting)
Køb af talentfuld rotations højreback (Birindelli var tidligere nævnt, men Monza var hurtigere end os til at finde 1,5 mio euro - Birindelli kan komme i spil til sommer, hvis Monza overraskende skulle rykke ned, men ikke i januar - Zappa er der i Cagliari, men han er sjovt nok født i Monza, og virker til at være faldet i værdi og interesse)
Lån af seriøs wing med option, som ikke kræver tid til at blive spillet ind. Sådan nogle koster penge, også selvom de er 20 år og en stor lottokupon. Og man henter ikke lottokupon i januar, det gør man om sommeren (hvis man ikke er komplet idiot). Derfor er forholdene lidt som angriberen i punktet under. (Hvis broerne ikke er brændt til Candreva, og han kan hentes, så er han for mig oplagt - det kunne dog godt være et mere kreativt lån, hvis nogen sidder fast på en bænk i en anden Serie A klub - vi skal bare ikke have en Latino-klovn som Lozano, vi skal bruge en, som forstår, at de bliver hentet som rotation og ikke til at starte, en som er frisk på at altid give 100%, selvom de kun får 10 min på banen - som fx Pedro).
Lån af seriøs vice-Immobile med option, som ikke kræver tid til at blive spillet ind. Må gerne være i 20'erne, hvis det er muligt, men 30'erne er også okay. Det vigtigste er, at spillere ikke koster en formue i transfer (yngre angriber) og løn (ældre angrib) lagt sammen, men at de har flere sæsoners erfaring med at starte i Serie A, og meget gerne en italiensk løsning, da udlændinge har det med at være mindre tålmodige på bænken. (Der var en del snak omkring Mertens i sommers, men reelt, så ligner det kun Caputo, som kunne være en mulighed, hvis Sampdoria kan undvære ham - alle andre koster for meget, eller er allerede lejet ud - fx Petagna og Pinamonti - ellers så skal vi kigge på Jovane, fordi han nu har ½ sæsons erfaring og faktisk gjorde det helt fint i slutningen af sæsonen)
Hvis vi mener, at der er realistiske køb på andre pladser, så skal de fanme forklares i detaljer, og ikke med at opfinde kreative måder, at vi pludseligt får urealistiske mængder penge på.
Det er svært at forestille sig, at vi overhovedet henter andet til januar, end en venstre back. Hvis vi kan finde den rigtige.
Jeg går rundt med en drøm om, at vi går 100% i Italien og Serbien mode med at hente Lukic og Ilic på midtbanen, samt Joveljic (23 årig, som spiller i MLS - han vil nok gerne spille mere for sit land, og der er Serie A optimal for en Serber) i angrebet.
Hvor vi så har SMS til at lede serberbanden, da det kun rigtigt giver mening med et sådan fokus, hvis vi samtidig investere i at holde på SMS.
Det her vil dog være en vinter og sommer strategi, da vi ikke kan hente mere end 2-3 spillere til januar (spillerregistreringsreglernes begrænsninger).
Det vil så også betyde, at vi skal af med LA for de der ca. 25 mio., hvis muligt. Basic nok skal lejes ud, men hvis vi kan få 10 mio. for ham, så ville et salg nok hellere ikke skade. Det er ikke fordi Basic er for dårlig, og han kan sagtens blive til noget stort, men han er bare ikke mentalt på det rette sted, og jeg ved ikke om han kommer til at være der allerede til næste sæson. Ellers så er han en okay 4.-løsning bag SMS, Vecino og LA, men kan vi hente Ilic og Lukic, så er Basic i overskud (han kunne vel med fordel sendes til Torino eller Verona, som en del af en handel - skulle dette være muligt til et pris niveau på 10 mio., så kan vi nok reelt få Lukic og Ilic for pengene fra LA og Basic).
Joveljic vil vi skulle leje for foråret med en option. MLS sæsonen starter vist først op i slutningen af februar/starten af marts, og selvom vi måske ikke kan beholde ham hele foråret, hvis Galaxy ikke vil sælge, så har vi ham i de 2 kritiske måneder af foråret (dem som faktisk ikke er i "foråret": januar og februar).
Defensivt, så vil jeg dog rigtigt gerne have et stærkt italiensk fokus. Det vil sige Vicario, Valeri og Parisi. Hvor Radu er færdig, Kamenovic skal lejes ud, hvis han skal blive til noget og Hysaj er ikke god nok. Samtidig så har Maximiano også brug for et lån til at vokse, så hvis vi kan leje ham ud til Empoli med option og leje Vicario ind med vores egen option (hvor vi betaler begge spilleres løn resten af sæsonen). Valeri udløber til sommer, og Cremonese spiller med wingbacks, så vi kan tilbyde et direkte bytte for Fares (vi betaler dog hans løn for denne sæson, så han kan acceptere en lønnedgang i Cremona). Samtidig så kan vi tilbyde Empoli endnu et lån-bytte, hvor de får Kamenovic på lån med option (hvor vi så også har en genkøbsklausul).
Vi vil så skulle betale fuld løn for alle af Vicario, Parisi, Valeri, Maximiano, Radu, Kamenovic og Fares for resten af sæsonen for at disse handler giver mening for alle. Og vi vil skulle sælge Hysaj (om det så er for 1 euro eller mere), da vi skal af med hans sindssyge løn.
Men så har vi fanme også et hold til fremtiden.
Og der er som sådan okay økonomisk dækning for det hele faktisk. Problemet er naturligvis, at jeg vil hente 6 spillere, når vi kun kan registere 3.
Valeri, Ilic og Joveljic kunne dog være rigtigt spændende her i januar.
Og så skal Murgia hentes hjem. Jeg kan accepterer, at Tuia er for gammel til at prøve, men jeg vil rigtigt gerne se Murgia blive prøvet af Sarri.
Og til fremtiden (23/24 og frem) kunne vi stå med dette (tag højde for, at der skal lejes spillere ud i alle kæder):
Provodel, Vicario, (Maximiano)
Lazzari, Marusic, (RFM***), (Novella*)
Casale, Patric, (Armini*)
Romagnoli, Gila
Valeri, Parisi, (Kamenovic)
SMS, Vecino, (Marino**)
Cataldi*, MA, (Bertini**)
Ilic**, Lukic, (Murgia*)
Pedro, Cancellieri**, (LR***)
Immobile, Joveljic, (Crespi***)
Zaccagni, FA, (Moro***)
Bemærk spillerne længst til venstre er en forventet startopstilling. Kunne Cancellieri også spille sig i den (frem for FA og Pedro), så er der 2 serbere på midtbanen, og så 9 italienere i startopstillingen.
Der er også spændende spillere som Magro, Sana, Ruggeri, Dutu, Milani, Di Tommaso, Troise og Brasili, som er 16-17 år og får spilletid for Primavera, så der skal nok også komme noget dernede fra på sigt. Og det er udover vores allerede kendte talenter, så vi har faktisk mest brug for den slags spillere, at jeg nævner. Midten af 20'erne lige nu, som kan se Lazio som en klub, at de bliver i over de næste ca. 10 år til de ikke har niveau til os mere.
De 22 som ikke er i parentes er så holdet til næste sæson, mens der stadig kan fyldes ud i truppen, så alle dem på listen kan være i truppen.
Dette er grundene dertil:
Ubegrænset antal spillere unge nok til ej reg i Serie A og kan gå på UEFA "liste B" (4): ***
Ubegrænset antal spillere unge nok til ej reg i Serie A, men skal reg. i UEFA (4): **
Op til 4 trænet i Lazio (4): *
Op til 21 andre (21)
I forhold til penge, så smutter de her spillere for både hvad de købes for og hvad vi spare på deres løn:
Adamonis, Hysaj, Acerbi, Radu, Durmisi, Fares, Jony, Escalante, Akpro, Basic, AA, LA, Lombardi, Cicerelli og Rossi
Alt i alt, så mangler der faktisk ikke ret mange penge, og med de rigtige aftaler (fx lån-bytte i 23/24 med Vicario og Parisi fra Empoli, samt Maximiano og Kamenovic den anden vej), så kan det her nok faktisk lade sig gøre. Der skal en del til økonomisk før dette er realistisk, men spillerne, at jeg vil hente, er bestemt på vores prisniveau (10-15 mio. euro).
Løsningen, som vi bare ikke må gå glip af:
Spiller fast i Cremonese, 23 år, venstre back, kontraktudløb til sommer. Køb til vinter. Det er næsten ikke til debat. Vi snakker måske kun 2 mio. euro, og det giver os et oplagt mulighed for at låne Kamenovic ud til et sted (som en del af handlen et lån den anden vej), som kan gavne hans udvikling.
Han er også født i Rom, og hans manglende ungdom i riomma-merda-systemet peger på, at han nok ikke er komplet idiot i forhold til hans klubsympatier.
Og mest af alt, så kan Marusic stadig spille i venstre, og vi har centerforsvar, som også kan tage en back, hvis det er helt nødvendigt.
Dette indkøb vil øjeblikkeligt lukke et hul.
Derefter kan vi også sætte Hysaj og Fares under yderligere pres til at smutte.
Og når der så er ryddet ud, og Kamenovic er lejet ud, mens Hysaj og Fares bare er væk (free transfer, hvis vi slipper helt for deres løn), så kan vi kigge på endnu en back, hvis der er noget, som giver mening (Zappa, Parisi eller måske en på reelt starterniveau).
Jeg mener i hvert fald, at det er indlysende, at Valeri ene og alene skal være vores transferfokus lige nu.
Kan vi ikke få ham til januar, så skal vi have ham gratis til sommer.
Andre interessante spillere:
Vi burde kunne i hvert fald forhører os om disse:
Når Valeri er på plads...
Så vil jeg gerne hører Cagliari om et lån med option på Zappa. Jeg vil gerne have ekstra dækning i højre, og jeg vil gerne se, om han kan levere på vores niveau. Og hvis der er andre som Zappa/Birindelli (20-23, back, billig, italiensk, har i hvert fald i en periode spillet fast i Serie A, eller i imponeret i Serie B) derude til rimelige penge, så er jeg interesseret i dem også. Jeg ser hellere Marusic-Valeri (Radu) og Lazzari-Zappa (Patric/Casale/Gila), end at vi flytter Marusic i højre, og så skal spille en eller anden random international stjerne ind, som først levere, når det er for sent til at nå top4.
Caputo, Candreva osv. også på lån. Vi har ikke penge til køb, men Valeri skulle være billig nok til, at han nok koster mindre end Hysaj og Fares gør i løn. Så kan vi få noget erfarent italiensk bredde, eller måske Jovane, som har erfaring med Sarri. Eller noget andet i samme stil. Så vil jeg gerne undersøge mulighederne. Det er dog som med Zappa osv. altsammen noget, som vi først interessere os for, når Valeri er på plads.
Når alt andet er på plads, og vi gør status, og der stadig er penge og/eller plads til en startende venstre back. Så kan vi se på, hvad store klubber i Europa måske har i overskud. Kan vi stå med *ny*-Marusic-Valeri og Lazzari-Marusic-Zappa på vores backs, så ser det jo perfekt ud. Det er dog meget ambitiøst, og jeg ser hellere en langsigtet løsning i Valeri (og Zappa), end at prøve et random stjerne-flop, hvor vi så glipper åbenlyse muligheder, som fx en Valeri er for mig.
Mere random, stadig spændende:
U23, kontraktudløb til sommer, italiensk:
Der er nogle interessant muligheder her:
Bologna knægt, men født tættere på Venedig og Padua. Det kunne man godt prøve. Slår han ikke til til Auronzo, så sender vi ham tilbage til Serie B, evt. til Empoli el. lign.
Fylder 19 til sommer, skal ikke reg i Serie A, kan være en slags LR bredde på midtbanen. Har spillet en del for Benfica B og U23, men har ikke fået seniordebut. Igen en spiller, som bliver prøvet til Auronzo, og er han ikke klar, så kan han lejes ud. Var i Atalanta før Benfica, det er gode steder at lære.
En bedre højre back, men han har nok fået sidde på bænken oplevelsen i Napoli, og han kan hurtigt tælle Lazzari, Marusic... Ikke mere spilletid i Rom end i Napoli. Men vi kan da altid hører, om han er interesseret. Han er eksploderet i værdi over det sidste års tid, så hvis vi henter ham og Valeri til januar og lover ikke at hente flere backs (så det er ham og Lazzari i højre, samt Marusic og Valeri i venstre), så kunne det måske virke. Spørgsmålet er bare, om Napoli vil sælge til en konkurrent om CL, som kan koste dem denne sæson. Så måske hellere lade ham gå gratis til sommer.
Ham her, Samuel Esposito og Papetti i Brescia spiller alle centerforsvar og/eller defensiv midt. Positioner, hvor vi har unge spillere på vej ind på holdet og lige har hentet flere nye spillere. Det er pladser, hvor vi ikke mangler nogen. Det betyder ikke, at vi ikke kunne tilbyde en kontrakt, og så fx leje Gila eller MA ud, men jeg ved ikke om dette er reelle forstærkninger, og det virker som de forkerte at hente. Også selvom de er gratis og store italienske talenter.
Cassandro eller Zanoli (hvis ikke Zappa) giver mening på højre back, mens vi udover Bertini som regista, godt kan bruge noget talentbredde på midtbanen, og derfor giver Ndour også mening.
Hentede vi Valeri, Cassandro/Zanoli/Zappa og Ndour til januar, så ville jeg være tilfreds. Jeg ville stadig savne bredde i angrebet, men jeg ville være tilfreds.
Der er interessante breddetalenter til midtbane og forsvar, som vi kunne opsøge, men angreb er der intet af. Der skal Tare nok rettere ud og trylle på den internationale scene, eller vi skal være meget heldige med det helt rigtige lån.
På mål er der Meret, men jeg forventer ikke mere fra ham end Maximiano, og der er ikke rigtigt nogle indlysende talenter, som har udløb snart. Både italienske spillere, spillere i italien og internationalt.
Skulle vi ende med Valeri, Zanoli, Ndour og Jovane til januar, så ser det ikke vildt ud på papiret, men så ville vores huller være lukket. Og det vigtigste i januar er at lukke huller.